Τι συμβαίνει με τον Τύπο

mayrikos
Όταν κρατική τηλεόραση προεκλογικά “έπαιζε” Μαυρίκο προκειμένου να ενημερωθούν “έγκυρα” οι τηλεθεατές 
Σε παλαιότερα φύλλα της Ρήξης είχαμε γράψει για την δημοσιογραφία που υπηρετούν εφημερίδες τύπου Ακρόπολη, Μακελειό, Ελεύθερη Ώρα, Κόντρα κ.ά. που πέρα από το να εξυπηρετούν προσωπικά συμφέροντα των εκδοτών τους και να στηρίζουν συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους, εξαχρειώνουν και το αναγνωστικό κοινό τους και αυτό, ίσως, είναι το χειρότερο.

Ο Τύπος στα χρόνια του Μνημονίου
Του Γιάννη Ξένου από την Ρήξη φ. 113
Στη γενικευμένη εικόνα παρακμής που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα τα έξι χρόνια που βρίσκεται η χώρα στη δίνη της κρίσης, κομβικός είναι ο ρόλος της ενημέρωσης, δηλαδή από ποια Μέσα ενημερώνονται οι Έλληνες και πόσο αξιόπιστα είναι. Οι εφημερίδες, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’80, ήταν το κυρίαρχο μέσο ενημέρωσης, από τη δεκαετία του ’90, με τη δημιουργία των ιδιωτικών καναλιών και ραδιοφώνων και από τη δεκαετία του 2000 με την εισβολή του διαδικτύου, η κυκλοφορία τους μειώθηκε κατακόρυφα.
Screenshot_1_174
Φαινόταν ότι από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας είχε παγιωθεί μια κατάσταση όπου οι εφημερίδες παρείχαν άμεση ενημέρωση σε ένα μικρό ποσοστό των Ελλήνων, αλλά η ενημέρωση αυτή ήταν πολύ πιο έγκυρη από της τηλεόρασης και του διαδικτύου. Από την άλλη, σε μεγάλο ποσοστό τροφοδοτούσαν με ειδήσεις τηλεόραση, ραδιόφωνα και διαδίκτυο.
Τα τελευταία έξι χρόνια, ακόμα και αυτός ο περιορισμένος ρόλος των εφημερίδων τίθεται υπό αμφισβήτηση. Σε αυτό το διάστημα, όπως φαίνεται και από τον πίνακα, έκλεισαν αρκετές ιστορικές εφημερίδες, πρώτα πρώτα η Ελευθεροτυπία και οι περισσότερες εφημερίδες που κινούνταν στη δεξιά-κεντροδεξιά (Απογευματινή, Ελεύθερος, Βραδυνή κ.ά.). Από την κρίση άντεξαν μόνο οι απογευματινές εφημερίδες των μεγάλων συγκροτημάτων, αλλά με μεγάλο κόστος, μιας και τα χρέη του ΔΟΛ και του Πήγασου εκτινάχθηκαν. Το 2013 κυκλοφορούσαν μόλις οχτώ απογευματινές εφημερίδες και οι πωλήσεις είχαν πέσει κάτω από τα 100.000 φύλλα την ημέρα (πίνακας). Σήμερα κυκλοφορούν δέκα απογευματινές εφημερίδες και δίνεται μια εικόνα ότι τα πράγματα έχουν σταθεροποιηθεί: Η Εφημερίδα των Συντακτών καλύπτει τη μία από τις δύο τάσεις που στεγάζονταν παλιά στην Ελευθεροτυπία και η Δημοκρατία καλύπτει εν μέρει το κενό που άφησαν οι παλιές δεξιές-κεντροδεξιές εφημερίδες.

19-2-0925-2-1316-3-15
Τα Νέα24.024
Ελευθεροτυπία18.127
Ελ. Τύπος16.494
Έθνος13.605
Espresso10.015
Απογευματινή7.427
Αδέσμευτος6.858
Ελεύθερος4.240
Εστία2.189
Αυριανή2.118
Ελεύθερη Ώρα909
Βραδυνή838
Χώρα594
Νέα24.252
Έθνος20.554
Ελ. Τύπος16.124
Espresso13.828
Η Εφημερίδα6.844
Ελευθεροτυπία6.616
Ελεύθερη Ώρα3.144
Εστία1.770
Νέα20.950
Έθνος13.672
Espresso12.127
Ελ. Τύπος11.155
Δημοκρατία10.887
Εφ. Συντακτών10.435
Kontra news5.662
Ελεύθερη Ώρα3.482
Μακελειό1.810
Εστία1.553
Σύνολο: 107.416Σύνολο: 93.132Σύνολο: 92.332
Κυκλοφορίες απογευματινών εφημερίδων τα τελευταία 6 χρόνια
Υπάρχει όμως και μια πολύ ανησυχητική τάση που αναπτύσσεται και δεν της δίνεται η προσοχή που πρέπει: Έχει ξεφυτρώσει ένα μπουκέτο εφημερίδων με λίγο πολύ παραπλήσια λογική, εφημερίδες που συνήθως ξεκινούν από ιστοσελίδες και μετά γίνονται εφημερίδες, ή εκφράζουν λογική ιστοσελίδων. Τέτοια εφημερίδα είναι η Kontra news, η διάδοχος της Αυριανής, αλλά με τριπλάσια κυκλοφορία. Η Ελεύθερη Ώρα, από ένα περιθωριακό έντυπο της ακροδεξιάς που δεν πουλούσε πάνω από χίλια φύλλα, τώρα πουλά καθημερινά 3.500-4.000 φύλλα. Το Μακελειό, του Στέφανου Χίου, από καλτ εκπομπή έγινε ιστοσελίδα και πριν τις εκλογές καθημερινό φύλλο. Στις 16 Μαρτίου πούλησε 1.810 φύλλα, όταν η Αυγή (είναι πρωινό φύλλο γι’ αυτό δεν βρίσκεται στον πίνακα) δεν ξεπέρασε τα 1.600 φύλλα. Έχουμε και πρωινό φύλλο ίδιας λογικής, την Ακρόπολη, που για ένα διάστημα είχε εκδότη τον Άρη Σπίνο, ο οποίος κατέβηκε υποψήφιος με τη Χρυσή Αυγή στη Β΄ Αθηνών. Τώρα τη διευθύνει κάποιος Τάκης Μαυρίκος, που είναι ο πρόεδρος του νέου δεξιού κόμματος, «Δεξιά».
Εφημερίδες με πολλά κοινά στοιχεία, πρώτα από όλα είναι και οι τέσσερις υπέρ της επιστροφής στη δραχμή, όλες πλασάρονται ως αντιμνημονιακές, αλλά με ένα λόγο χυδαίο, που εν τέλει συκοφαντεί το αντιμνημονιακό κίνημα. Προεκλογικά, εκτός της Ακρόπολης, που ήταν ημιεπίσημο όργανο της Χρυσής Αυγής, όλες στήριζαν τον Τσίπρα, που θα έδινε ένα καλό μάθημα στη Μέρκελ και στους εγχώριους προδότες. Τώρα που ο Τσίπρας προσεγγίζει τη Μερκέλ και ζητά από διάφορα «αντιμνημονιακά» λαμόγια να αρχίσουν να πληρώνουν την εφορία τους, τα στρίβουν. Η kontra news, τη Δευτέρα 30 Μαρτίου, είχε πηχυαίο τίτλο, «Πληρώνουμε, πληρώνουμε και φως δεν βλέπουμε», αυτά τα γράφει ο Γιώργος Κουρής, που οι εφημερίδες και τα κανάλια του χρωστούν δεκάδες εκατομμύρια στην εφορία, πέρα από τα χρέη στους πρώην εργαζόμενους τους. Σε άλλο άρθρο της στην πρώτη σελίδα, που το υπογράφει ο Κ., προφανώς είναι ο Γιώργος Κουρής, μαθαίνουμε ότι οι Έλληνες «Είμαστε οι καλλίτεροι φορολογούμενοι στον κόσμο»!
Άλλη κοινή συνισταμένη αυτών των εφημερίδων είναι η συνωμοσιολογία που φτάνει στα όρια της παράνοιας. Εδώ το προβάδισμα το έχει η Ελεύθερη Ώρα, που ανακαλύπτει ή εφευρίσκει κάθε μέρα και δίνει στο κοινό τις προφητείες κάποιου όσιου. Δίπλα στις προφητείες, όμως, θα διαβάσουμε και τα άρθρα του Αντώνη Γρυπαίου, που αποκαλύπτει ότι «το ευρώ είναι το νόμισμα της σιωνιστικής λέσχης Μπίλντεμπεργκ», αλλά και του δραχμικού γκουρού Δημήτρη Καζάκη. Το Μακελειό, ως νεώτερο εγχείρημα, πάει ένα βήμα παραπέρα για να προσελκύσει αναγνώστες και έτσι στο εξώφυλλό του την προηγούμενη Δευτέρα αποκάλυπτε ότι: «Μπλεγμένοι στους σατανάδες της σαϊεντολογίας, η εξτρεμιστική και παρακρατική σέκτα που στρατολογεί πολιτικούς και δημοσιογράφους». Τίτλος που συνοδευόταν από φωτογραφίες των Κ.Σημίτη, Αν.Λοβέρδου, Π.Παναγιωτόπουλου και Αλ.Αλαβάνου! Αν διαβάσουμε όμως τη συνέχεια του θέματος στις μέσα σελίδες, θα δούμε ότι και ένα δεκάχρονο παιδί θα αντιλαμβανόταν ότι η δήθεν αποκάλυψη είναι σκέτη απάτη, αλλά το πρωτοσέλιδο τη δουλειά του την έκανε.
Αυτά τα φύλλα, με τέτοιους είδους θεματολογία, πουλάνε καθημερινά πάνω από 12.000 φύλλα και τα κυριακάτικά τους ακόμα περισσότερα. Και εδώ μπαίνουν πολλά ερωτήματα για το πώς οι Έλληνες, που μεταπολεμικά είχαν γενικώς καλό επίπεδο Τύπου, σταδιακώς στη μεταπολίτευση και ταχέως τα τελευταία χρόνια έφτασαν σε αυτό το επίπεδο. Πώς επιτρέπουν να τους εξαπατά το κάθε λαμόγιο, ή κάθε παρανοϊκός, που πιστεύει ότι θα τους αποκαλύψει κάποια μυστική αλήθεια;
και παλαιότερα 

Αντιμνημονιακή δημοσιογραφία του…

spinios
Ο  Άρης Σπίνος
Κίτρινοι, μαύροι, αναξιόπιστοι, και βεβαρημένου παρελθόντος, παράγοντες σπεκουλάρουν στην γενικευμένη αγανάκτηση
Του Δ.Η. από τη Ρήξη φ. 98 – Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2013
Τρεις νέες καθημερινές πανελλαδικές εφημερίδες άνοιξαν σε διάστημα ενός μηνός και μάλιστα και οι τρεις εμφανίζονται ως αντιμνημονιακές! Την αρχή έκανε η News bomb, που ανήκει στον δημοσιογραφικό όμιλο του Δημήτρη Γιαννακόπουλου και είχε ως πρώτο βιολί τον Στέφανο Χίο.
Πέρα από τις κορόνες του Χίου για δωσίλογους που θα τους βάλει στη θέση τους και άλλα γραφικά που συνηθίζει, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια φυλλάδα τύπου Εσπρέσο που βγήκε για να της κλέψει μερικά φύλλα, μιας και η Εσπρέσο, είναι από τις λίγες εφημερίδες που στην κρίση που σοβεί τον Τύπο διατηρεί τις πωλήσεις της σε υψηλό επίπεδο (τρίτη σε πωλήσεις στα καθημερινά φύλλα). Αλλά η Newsbombέχει και άλλη αποστολή, να ξεπλένει τη Χρυσή Αυγή. Τη Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου, στο πρώτο φύλλο της, λίγες μέρες μετά την προφυλάκιση του Μιχαλολιάκου, ήταν το πρώτο μέσο που πήρε συνέντευξη σε χρυσαυγίτη, συγκεκριμένα στον Κασιδιάρη. Στη συνέντευξη, ο Χίος μετά από κάποιες δήθεν σκληρές ερωτήσεις, άρχισε να τον ρωτά τι θα πράξει στο Δήμο Αθηναίων ως δήμαρχος. Μαζί με το λάιφ στάιλ, καθημερινά τρυπώνουν και κάποια θεματάκια που αβαντάρουν τη ΧΑ. Ο Χίος είναι γνωστή περίπτωση δημοσιογράφου φιλικά προσκείμενου στην ΧΑ, τόσο η εκπομπή, «Μακελειό» όσο και η ιστοσελίδα του makeleio.gr, είναι φιλόξενο βήμα για τους χρυσαυγίτες, ειδικά η ιστοσελίδα, συχνά μοιάζει με άτυπο γραφείο Τύπου της ΧΑ.
Και αν η Newsbomb είναι ελαφροχρυσαυγίτικη, η επόμενη εφημερίδα, που επανακυκλοφόρησε στα μέσα Οκτωβρίου, η Ακρόπολις, που διευθύνεται από το δημοσιογράφο Άρη Σπίνο (σ.Ρ. η Ακρόπολις πουλήθηκε στον Μαυρίκο και μετονομάστηκε σε Ακρόπολη), είναι το βαρύ πυροβολικό του χρυσαυγιτισμού. Στο πρώτο φύλλο της ο Σπίνος πήρε συνέντευξη από τον Μιχαλολιάκο, όπου, φυσικά, ήταν αγιογραφία για τον έγκλειστο «φύρερ», και βρήκε ευκαιρία ο Μιχαλολιάκος να δηλώσει ότι είναι έτοιμος να πληρώσει μέχρι και με τη ζωή του για την πίστη του στην Ελλάδα και τον εθνικισμό, σε τέτοιο ύφος ώστε να συγκρατήσει όσους περισσότερους χρυσαυγίτες από την πόρτα εξόδου. Ο Σπίνος δεν μένει μόνο στην αγιογράφηση του Μιχαλολιάκου, σειρά παίρνει ο Λαγός, στις 16 Οκτωβρίου. Στο πρωτοσέλιδο γράφει ότι η αντιτρομοκρατική γκρέμισε με τη μπουλντόζα το σπίτι του Λαγού, στις μέσα σελίδες λένε ότι, «παραλίγο να… “γκρεμιστεί” το σπίτι του Λαγού» στη διάρκεια της έρευνας, στην πραγματικότητα δεν έγινε τίποτα παραπάνω από μια κλασική έρευνα, αλλά ο Σπίνος πόνταρε στο ότι ο αναγνώστης θα έμενε στον τίτλο του πρωτοσέλιδου. Την Τρίτη, 29 Οκτωβρίου, με πρωτοσέλιδο μας ενημερώνει ότι η συγκέντρωση των χρυσαυγιτών στον Σταθμό Λαρίσης ήταν εντυπωσιακή και μάζεψε 9.000 χρυσαυγίτες (στην πραγματικότητα δεν ήταν πάνω από 2.000)! Στο εκτενές ρεπορτάζ μας ενημερώνει ότι οι διοργανωτές τους υπολόγιζαν σε 10.000, αλλά η έγκυρη εφημερίδα τους «κατεβάζει» λίγο, αναφέρει ότι ακούστηκαν συνθήματα του τύπου «νάτος, νάτος ο δήμαρχος», για τον Κασιδιάρη, και στο τέλος παίρνει θέση ότι η προφυλάκιση αρχηγού κοινοβουλευτικού κόμματος είναι αδιανόητη και επικίνδυνη!
Ο Σπίνος έχει μακρά ιστορία στον χώρο της λεγόμενης «αποκαλυπτικής» και «αντιμνημονιακής» δημοσιογραφίας, επί χρόνια ήταν συνεργάτης του Γ. Παπαγιάννη. Το 1996 ο Σπίνος συνελήφθη γιατί εκβίαζε έναν τοκογλύφο, πιάστηκε έξω από τη Νομική Αθηνών να παίρνει 200.000 δρχ. σε προσημειωμένα χαρτονομίσματα από τον άνθρωπο που εκβίαζε, προκειμένου να μη γράψει στην εφημερίδα που εργαζόταν για το κύκλωμα τοκογλυφίας του. Ο «αντιμνημονιακός» Σπίνος είχε διοριστεί επί Αβραμόπουλου, το 2009, υποδιοικητής στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας και, όταν αποκαλύφθηκε, αναγκάστηκε σε παραίτηση. Τις εκπομπές στο EXTRA 3, KONTRA και πολλά άλλα περιφερειακά κανάλια τις προτιμούσαν οι χρυσαυγίτες, αφού με φοβερή συχνότητα εμφανίζονταν και αβαντάρονταν από τον Σπίνο.
Οι Σπίνος και Χίος δεν είναι μοναδικές περιπτώσεις. Τόσα χρόνια η σχολή δημοσιογραφίας Γ. Κουρή-Τράγκα-Τριανταφυλλόπουλου έφτιαξε συγκεκριμένο τύπο δημοσιογράφου, τάχα αποκαλυπτικού μέχρι το 2009, αλλά που, αν έβρισκε καμιά καλή ευκαιρία, τα «άρπαζε» και αυτός, και από το 2009 και μετά τάχα αντιμνημονιακού. Το γεγονός ότι η τρόικα κάθε βράδυ μιλά από τις δέκτες του Μέγκα, του Αντέννα, του Άλφα και της Κρατικής ώθησε ένα μεγάλο ποσοστό τηλεθεατών στα εναλλακτικά περιφερειακά κανάλια της Αθήνας, τα οποία τα τελευταία χρόνια ανοίγουν με ρυθμούς που δύσκολα μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει. Με πόρους πολλές φορές αδιαφανείς, με ψιθύρους για ξέπλυμα μαύρου χρήματος, οι τηλεθεατές γλιτώνουν από τη Σκύλλα των μνημονιακών μέσων για να πέσουν στη Χάρυβδη των υποτιθέμενων αντιμνημονιακών. Αυτά τα μέσα και οι δημοσιογράφοι τους φέρουν τεράστια ευθύνη για την άνοδο της ΧΑ, όσο και να λένε οι χρυσαυγίτες ότι δεν τους παίζουν τα κανάλια, εκεί ειδικά είχαν προνομιακή μεταχείριση.
Τελευταίο εκδοτικό εγχείρημα είναι η Kontra news που θα κυκλοφορήσει τη Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, του πατριάρχη του χώρου Γ. Κουρή, του οποίου όλοι σχεδόν οι προαναφερθέντες υπήρξαν μαθητές του στην Αυριανή. Ο Κουρής, που χρωστά δεδουλευμένα σε εκατοντάδες ανθρώπους στο Άλτερ, την Αυριανή, τον Φίλαθλο, στα Μετρόπολις και σε πολλά ακόμα, βρίσκει χρήματα να εκδώσει καθημερινό φύλλο με τιμή πώλησης μόλις 50 λεπτά και κεντρικό σύνθημα: «Να φύγει η τρόικα, να μην ξαναπληρώσουμε δεκάρα στους ξένους τοκογλύφους και να επιστρέψει η χώρα στη δραχμή». Τα λαμόγια του δημοσιογραφικού χώρου, που κατέστρεψαν τη χώρα με το Πασόκ, θέλουν να μας ρίξουν σε νέα βράχια για να γλιτώσουν τη φυλακή. (Ο Κουρής είχε προφυλακιστεί για χρέη, αλλά κατάφερε να αποφυλακιστεί.)
ΥΓ. Ιδιαίτερη μνεία χρειάζεται να γίνει στον έτερο δημοσιογράφο – πατριάρχη του χώρου, τον Γιώργο Τράγκα, που από τη στιγμή των συλλήψεων των χρυσαυγιτών ανέλαβε από το μικρόφωνο του Ρίαλ και από 2-3 κανάλια όπου εμφανίζεται καθημερινά, την υπερασπιστική γραμμή της ΧΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι την υπεράσπιση της ΧΑ πρώτα την έβγαζε από μικροφώνου ο Τράγκας και μετά έτρεχε να την υιοθετήσει, η αλαφιασμένη τις πρώτες μέρες, ΧΑ. Και, φυσικά, ο Τράγκας ήταν από τους πρώτους που επανέφεραν τους χρυσαυγίτες στους τηλεοπτικούς δέκτες γιατί είναι, λέει, υπερασπιστής της πολυφωνίας.

0 σχόλια