Μεταξάς… Μπεναρόγια : Πώς η εθνικοφροσύνη και η ιδεοληπτική αριστερά στήριζαν πάντα ξένους φασισμούς.

*Γράφει η Μελίνα Κονταξή

Αβραάμ Μπεναρόγια, πρωταγωνίστησε στην ίδρυση του ΣΕΚΕ (Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος), ήταν μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής στο ιδρυτικό συνέδριο. O Μπεναρόγια ήταν ο ιδρυτής της Φεντερασιόν της ένωσης της εβραϊκής σοσιαλιστικής  λέσχης Θεσσαλονίκης, με την βουλγαρική σοσιαλδημοκρατική ομάδα. Όταν απελευθερώθηκε η Θεσσαλονίκη η Φεντερασιόν υιοθέτησε το σύνθημα για αυτόνομη Μακεδονία. Φεντερασιόν και Κομιτέρν επηρέασαν τις θέσεις του ΣΕΚΕ σχετικά με την Μικρά Ασία όπως γράφει ο μαθηματικός και διδάκτωρ σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας Βλάσης Αγτζίδης.

Από την αναγνώριση του δικαιώματος των εθνοτήτων της Ανατολής σε αυτοδιάθεση που αποφασίστηκε κατά το ιδρυτικό συνέδριο του ΣΕΚΕ στο Σφυρί Δρεπάνι Ελιά Στεφάνι, στους πανηγυρισμούς δηλαδή βασιλοφρόνων και Κομμουνιστών για τις εκλογές που οδήγησαν στο τέλος της Μεγάλης Ελλάδας και στην γενοκτονία εκατομμυρίων γηγενών της Ανατολίας από τον εμπνευστή του Ναζισμού Κεμάλ… 


Ένα κόμμα αντιπολεμικό δημιουργείται στο μέτωπο… έγραφε ο Μπεναρόγια για την Μικρασιατική εκστρατεία…

Και τι έκανε λοιπόν αυτός ο μεγάλος διεθνιστής που αγωνίστηκε για το καλό των λαών; Υπονόμευσε τον αγώνα για προστασία των γηγενών στην Μικρά Ασία, στηρίζοντας τον άνθρωπο που θα γινόταν είδωλο του  Χίτλερ, έναν γενοκτόνο και κατοπινό δικτάτορα. Ο ίδιος ο Μπεναρόγια πίστευε στην αναγκαιότητα της δημιουργίας του κράτους του Ισραήλ αλλά αρνήθηκε αυτό το δικαίωμα στα υπόδουλα έθνη της οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Βασικό ρόλο στην δημιουργία του Ισραήλ έπαιξε η Αγγλία, η χώρα της οποίας τα συμφέροντα  κατηγορούσαν τον ελληνικό στρατό ότι εξυπηρετούσε.

Δεν είναι τυχαίο ότι σιωνιστές και σοσιαλιστές εβραίοι συστρατεύτηκαν με τους αντιβενιζελικούς στις εκλογές του 1915 προσδοκώντας αυτονόμηση της πόλης σε περίπτωση νίκης των κεντρικών αυτοκρατοριών, σε αντίθεση με τους αφοιμωτικούς που στήριξαν Βενιζέλο.

Ο Μπεναρόγια υπερασπίστηκε τα συμφέροντα των ομοεθνών του και μπράβο του. Ντροπή σε όσους Έλληνες σαμποτάρισαν τον αγώνα για την απελευθέρωση των Ελλήνων της Ανατολίας  χρησιμοποιώντας ιδεοληψίες που εξυπηρετούσαν ξένα συμφέροντα και τον τουρκικό ολοκληρωτισμό, πρόδομο του ναζισμού.

Μόνο που σε αυτή την χώρα τα ξένα συμφέροντα δεν υπήρχε πλευρά του πολιτικού φάσματος που να μην τα εξυπηρετούσε, ενδεικτικό παράδειγμα ο Ιωάννης Μεταξάς.

Ο Μεταξάς αγόρασε το σπίτι που δήθεν γεννήθηκε ο Κεμάλ στην Θεσσαλονίκη και το χάρισε στην Τουρκία. Ήταν ο πρώτος  που ονόμασε την οδό Αποστόλου Παύλου σε Κεμάλ Αττατούρκ. Δεν ξαφνιάζει η στάση του. Η άρνηση της ανάληψης της αρχιστρατηγίας στο Μικρασιατικό μέτωπο  από μέρους του κατέληξε στην καταστροφική ηγεσία του Χατζανέστη. Το 1938 υπέγραψε συνθήκη με την Τουρκία που ήταν σε πορεία μετατροπής της συνθήκης της Λωζάνης σε κουρελοχάρτο.

Επί Μεταξά απαγορεύτηκαν και τα Σμυρνέικα.

Μια γνωστή τραγουδίστρια του είδους η Αγγέλα Παπάζογλου αναφέρει…
«Με το μινόρε λέγαμε τον πόνο μας που μαστε σκλαβωμένοι στην Τουρκιά»  
και αλλού…
«Όλα τα άλλα τα είχαμε χάσει, το τραγούδι είχε γλιτώσει μέσα μας, δεν έπρεπε να το αφήσουμε να πάει χαμένο»…  δείχνοντας τι σήμαινε το Σμυρνέικο τραγούδι γι αυτούς που γλίτωσαν τη γενοκτονία.

Ιδεοληψίες και ψευτοπατριωτισμοί που κατέληγαν πάντα στην υπεράσπιση ξένων συμφερόντων. Όποια περίοδο της ιστορίας κι αν κοιτάξεις θα δεις τα ίδια από τα κυριαρχικά ιδεολογικά ρεύματα και τους φορείς πολιτικής εξουσίας.

Μοναδικές εξαιρέσεις, όταν η επίθεση του εχθρού ήταν άμεση, φανερή και συσπείρωνε για λίγο την συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού εξαναγκάζοντας την δημιουργία σχημάτων που στόχευαν στην ικανοποίηση της θέλησης του λαού, όπως το 1940 με τον σχηματισμό ΕΑΜ, ΕΔΕΣ και ΕΚΚΑ.

Όμως ποτέ δεν κράταγε γιατί ποτέ δεν υπήρξαν βάσεις. Από ραγιάδες στους τούρκους γίναμε ραγιάδες στην ακαθαρσία της Ευρώπης και ενστικτώδεις προσπάθειες άμυνας του χώρου που μας άφησαν δεν υπήρχε περίπτωση να κρατήσει… 


Ο Έλληνας του 2016 και του 1770 διαφέρουν ελάχιστα και μόνο με συνειδητοποίηση μπορεί ο λαός που άλλαξε αφέντες να γίνει αφέντης στον τόπο του. 

*Σπούδασε Σλαβικών, Βαλκανικών, Ανατολικών Σπουδων
Μεταπτυχιακό στην Ιστορία
thumbnail
About The Author

0 comments