Νέο αμυντικό δόγμα και Ταμείο Εθνικής Άμυνας! Μια ανατρεπτική πρόταση



Γράφει ο Ελσάερ Μοχάμεντ
Τελειόφοιτος Πολιτικής Επιστήμης και ασκούμενος στο Υπουργείο Εξωτερικών 


Η διένεξη με την Τουρκία, τους τελευταίους μήνες, έχει αναβαθμισθεί σε πρωτόγνωρο επίπεδο.
Η ποιοτική και ποσοτική όξυνση της απειλής που λέγεται Τουρκία, έχει αρχίσει και προκαλεί σοβαρό προβληματισμό, τόσο σε επίπεδο ηγεσίας, όσο και στο επίπεδο των επιστημόνων αλλά και των πολιτών. Η αδιάλειπτη Τουρκική προκλητικότητα και ιδίως έπειτα από τις τελευταίες εξελίξεις (σύλληψη Ελλήνων στρατιωτικών, προσπάθεια εμβολισμού «Γαύδος», ειδοποίηση Ερντογάν για επιστράτευση το καλοκαίρι), οφείλει να μας επαγρυπνήσει, καθώς αυτό που δεν ήθελε να πραγματοποιηθεί κανείς, φαντάζει τόσο κοντά.

Αποτελεί ζωτικής σημασίας ζήτημα, η Εθνική Άμυνα και δη η ισχυρή, αποτρεπτική Αμυντική πολιτική. Για να αντιμετωπίσουμε την άκρατη Τουρκική προκλητικότητα και την συνοδευτική αυτής, επιθετικότητα, θα πρέπει να προβούμε σε ενέργειες σκληρής διπλωματικής, πολιτικής και στρατιωτικής αποτροπής. Έχω γράψει πολλάκις για την διπλωματική και πολιτική αποτροπή που θα πρέπει να ακολουθήσουμε, προκειμένου να δημιουργήσουμε στρατηγικά μειονεκτήματα στην Τουρκία. Παρακάτω θα αναλύσω μερικές ενέργειες αποτρεπτικής ισχύος στο πεδίο των Ενόπλων Δυνάμεων.

Εθνική Θητεία (καθολική)

Η συζήτηση για την θητεία στον Ελληνικό Στρατό αποτελεί διαχρονική συνθήκη. Οι αλλαγές δε που έχουν επέλθει την τελευταία δεκαετία, κρίνονται πλεονασματικές έως και περιττές. Η πλήρη αναθεώρηση του στρατεύσιμου πλαισίου αποτελεί πλέον αδήριτη ανάγκη. Αν επιθυμούμε να δημιουργήσουμε μία σημαντική εφεδρική δύναμη στο Ελληνικό στράτευμα θα πρέπει να προβούμε σε ριζικές ενέργειες-αλλαγές. Μία από αυτές τις αλλαγές είναι η διάνοιξη της καθολικής Εθνικής Υπηρεσίας-Θητείας. Εν ολίγοις, η διεύρυνση της στρατεύσιμης-εφεδρικής βάσης. Η Εθνική Υπηρεσία θα πρέπει να επικεντρώνεται στην ποιοτική αναβάθμιση του Ελληνικού Στρατού και όχι τόσο στην ποσοτική. Σήμερα υπηρετούν περίπου 100.000 ανά έτος στον Ελληνικό Στρατό με θητεία 9 μηνών. Η διεύρυνση της βάσης Υπηρεσίας και στον γυναικείο πληθυσμό θα επιφέρει διπλασιασμό της εφεδρικής δύναμης.

Οι γυναίκες είναι ικανές, όπως έχει αποδειχθεί πολλάκις, όχι μόνον να φέρουν όπλα αλλά και να ανταπεξέλθουν σε δυσμενείς συνθήκες όπως είναι αυτές σε ένα Στράτευμα. Ωστόσο, για να αποφευχθεί η «ανώμαλη» ή άκαμπτη μετάβαση, θα πρέπει να οριστεί ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα υπηρετούν σε διοικητικές θέσεις και θέσεις logistics. Δηλαδή, να δοθεί η ευχέρεια επιλογής για στρατεύσιμη θητεία 6 μηνών, είτε σε θέσεις logistics είτε στις «μάχιμες θέσεις». Η ανωτέρω ενέργεια θα επιφέρει αποφόρτιση και απελευθέρωση των διοικητικών εργασιών-θέσεων για τους Αξιωματικούς, οι οποίοι θα καλύψουν τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ. Παράλληλα, η θητεία για τους άνδρες μπορεί δυνητικά να υποστεί μείωση 2 μηνών, δηλαδή να φθάσει τους 7 μήνες, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ θητείας με συμμετοχή σε 2 κατ’ ελάχιστον ασκήσεις. Στο ίδιο πνεύμα, η στρατιωτική εκπαίδευση θα πρέπει να υποστεί κατακόρυφη ποιοτική αναβάθμιση. Το καθεστώς υπηρεσίας, βάσει βύσματος, θα πρέπει να εξοβελισθεί. Η υπηρεσία θα πρέπει να προκρίνεται με ηλεκτρονική κληρωτίδα. Το δυναμικό θα πρέπει να υπηρετεί κατά 80-90% στην Ελληνική παραμεθόριο. Δεν χρειαζόμαστε στρατιωτικούς στα αστικά κέντρα. Είμαστε υποχρεωμένοι να αυξήσουμε, με ηχηρό τρόπο, την Ελληνική παρουσία στα σύνορα και στα νησιά. Κανένα στρατόπεδο στα αστικά κέντρα, παρά μόνον επαρκώς αιτιολογημένες ειδικές μονάδες. Καμία καθολική απαλλαγή λόγω Ι5 παρά μόνον σε εξαιρετικά ιδιαίτερες περιπτώσεις (πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας). Όσοι δεν κρίνονται «μάχιμοι» θα στελεχώνουν υπηρεσίες του Ελληνικού Στρατού σε ακριτικές και παραμεθόριες μονάδες.

-Τα ανωτέρω, σε συγκερασμό, θα οδηγήσουν σε σημαντική ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων, σε επίπεδο δυναμικού.

Εξοπλισμοί

Η υπόθεση «Αμυντικοί εξοπλισμοί» αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα, ιδίως την τελευταία δεκαετία. Σε σημείο μάλιστα, που οι Αμυντικοί εξοπλισμοί να θεωρούνται απαγορευτικοί. Δυστυχώς, βρισκόμαστε σε ένα εξαιρετικά τοξικό και δυσμενές γεωπολιτικό περιβάλλον και θα πρέπει να θωρακίσουμε την Εθνική Άμυνα και στο επίπεδο των Εξοπλισμών. Δεδομένης της χείριστης οικονομικής μας κατάστασης και των εξωγενών υποχρεώσεων της χώρας, οφείλουμε να συζητήσουμε επί ρεαλιστικής βάσεως. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει επέλθει μία καταιγιστικού τύπου αναθεώρηση του Εξοπλιστικού Δόγματος της χώρας μας. Αποτελεί βέβαιη συνθήκη, ότι η Ελλάδα δεν είναι σε θέση να ακολουθήσει τις εξωφρενικές, σε αριθμό και ρυθμό, εξοπλιστικές κινήσεις της Τουρκίας. Άλλωστε, δεν έχουμε ούτε τις ίδιες ανάγκες, ούτε το ίδιο ΑΕΠ αλλά ούτε και την ίδια πληθυσμιακή κατάσταση.

Το σύγχρονο εξοπλιστικό περιβάλλον, απαιτεί στρατηγική ευφυία και λιγότερη αριθμητική υπεροχή. Αυτό που θα πρέπει να πράξει η Ελλάδα, είναι η αλλαγή της φιλοσοφίας στους εξοπλισμούς. Θα πρέπει να στραφούμε στον δυναμισμό των στρατηγικών όπλων. Εν προκειμένω, εφόσον δεν μπορούμε να διαθέσουμε δις σε εξοπλισμούς και σε δεκάδες ή και εκατοντάδες οπλικά συστήματα (π.χ. υπόθεση f-35), πρέπει να επενδύουμε τακτικά στην προμήθεια στρατηγικών όπλων. Η Τουρκική απειλή που θα δεσπόζει από το 2022 και έπειτα, που φέρει το όνομα F-35, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με έναν παράγοντα αποτροπής-φοβήτρου: την προμήθεια και άλλων Αντιαεροπορικών και αντιπυραυλικών συστημάτων. Αν αναβαθμιστούν τα υπάρχοντα αεροσκάφη (πώληση ορισμένων, προμήθεια λίγων νέων, αναβάθμιση F-16) τότε μπορούμε να ισορροπήσουμε την κατάσταση, δημιουργώντας μία εξαιρετικά σημαντική Αντιαεροπορική Ομπρέλα πάνω από την Ελληνική Επικράτεια.

- Το νέο Δόγμα; Δημιουργία στρατηγικής ανασφάλειας στην άλλη πλευρά.

Αμυντικά Ταμεία

Παρά την σημαντική ενίσχυση των Αμυντικών Ταμείων σε επίπεδο ΑΕΠ (περίπου 2,5%), η συντριπτική πλειοψηφία της χρηματοδότησης (άνω του 80%) απευθύνεται σε μισθούς του Στρατιωτικού προσωπικού και σε παλαιότερες οφειλές.

Η δημιουργία ενός Εθνικού Ταμείου για την Άμυνα, ίσως, μπορεί να διασώσει την κατάσταση. Η χρηματοδότηση του Ταμείου, θα αποτελεί σαφής συνεισφορά κάθε πολίτη ή ατόμου που διαμένει εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Το ποσό μπορεί να ορισθεί στα 50 ευρώ ανά έτος και μπορεί να επιφέρει (ανά έτος) περίπου από 300 έως 450 εκατομμύρια ευρώ. Τα χρήματα θα απευθύνονται αποκλειστικά και ΜΟΝΟΝ σε στρατηγικές επενδύσεις, είτε με την μορφή καινοτόμων εξοπλισμών είτε για την ανάπτυξη ειδικών ή και απόρρητων Αμυντικών προγραμμάτων, που θα κρίνει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας, μαζί με την φυσική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Το Ταμείο θα «επιχορηγείται» απευθείας από όλους τους πολίτες (και μη) και η χρηματοδότηση δεν θα περνά μέσα από οιοδήποτε Υπουργείο ή από τα δημόσια ταμεία αλλά θα κατατίθενται απευθείας στο Ειδικό Ταμείο. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν θα αποτελεί εξουσιοδοτημένο πρόσωπο για την διαχείριση του Ταμείου αλλά μόνον το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας και η Επιτροπή της Βουλής. Τυχόν δωρεές στο Ταμείο θα επιφέρουν μείωση φόρων από 1% έως 3% στο φορολογικό έτος του εκάστοτε δωρητή-προσώπου (βάζοντας όριο για τις καταχρηστικές περιπτώσεις).

Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας

Τα υπάρχοντα σχήματα, σε επίπεδο λήψεως αποφάσεων, έχουν αποδειχθεί ακραιφνώς αδύναμα. Κύρια προβληματική του ΚΥΣΕΑ αποτελεί το μονοπρόσωπο-προσωποπαγές στοιχείο. Οι αποφάσεις για τα ζωτικά ζητήματα, δεν δύναται να λαμβάνονται από ένα πρόσωπο. Δεν είναι λογικό ούτε και λειτουργικό. Οι αποφάσεις για την Άμυνα του Έθνους θα πρέπει να λαμβάνονται από το σύνολο της Εθνικής Αντιπροσωπείας. Την πολιτική ηγεσία του τόπου, επί ίσοις όροις.

Το ΕΣΑ θα αποτελείται από τον Πρωθυπουργό, τον ΥΠΕΘΑ, τον ΥΠΕΞ, τους αρχηγούς των κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου και σε συμβουλευτικό-επικουρικό ρόλο την φυσική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων (ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΑ, ΓΕΝ), με παρουσία του ανώτατου Πολιτειακού παράγοντα. Όποτε το κρίνει η πλειοψηφία καλούνται και άλλοι Υπουργοί ή και αξιωματούχοι.

Οι αποφάσεις λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία. Οι αρνητικές ψήφοι καθώς και η γνωμοδότηση της φυσικής ηγεσίας καταγράφεται σε απόρρητα πρακτικά που αποχαρακτηρίζονται, είτε έπειτα από την περάτωση 20 ετών είτε με απόφαση του ΥΠΕΘΑ-ΥΠΕΞ.

Το ΕΣΑ συγκαλείται τακτικά ανά 3 μήνες και εκτάκτως όποτε το κρίνει είτε ο Πρωθυπουργός είτε η πλειοψηφία των αρχηγών κομμάτων.

Αρμοδιότητες ΕΣΑ: Καθ’ ύλην αποφάσεις (αποφάσεις για Εξοπλισμούς, αποφάσεις σε περιπτώσεις κρίσεων, σχεδιασμός Άμυνας με ορίζοντα τα επόμενα 5 έτη).

Ψυχολογικές επιχειρήσεις - Μηνύματα ισχύος

Παρακολουθώντας συστηματικά την υπόθεση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, κατανόησα πλήρως το πόσο επιρρεπείς τιθέμεθα υπό ψυχολογικές ή αιφνιδιαστικές επιχειρήσεις.

Αναφέρομαι, στο απίστευτο γεγονός της παρουσίασης όλης της Τουρκικής προπαγάνδας ως ρεαλιστικές παράμετροι.

Η Ελληνική πολιτεία θα πρέπει να ενισχύσει το ηθικό τόσο των στελεχών των ΕΔ όσο και των Ελλήνων πολιτών. Η ενίσχυση αυτή θα συντελεστεί με επιχειρήσεις και ασκήσεις, οι οποίες αφενός θα τονώσουν το ηθικό των ΕΔ και αφετέρου θα ενδυναμώσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Θα πρέπει να στηθεί ένας μηχανισμός «προπαγάνδας» των Ελληνικών θέσεων, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στους απανταχού «καλοθελητές» καθώς στην διεθνή κοινωνία.

Οι τακτικές στρατιωτικές ασκήσεις και επιχειρήσεις θα πρέπει να αποτελούν μία ανταπάντηση σε όλους εκείνους που αμφισβητούν τον δυναμισμό αλλά και την ετοιμότητα των ΕΔ. Η επίδειξη των Στρατηγικών όπλων που φοβάται η Τουρκία, θα πρέπει να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα (υποβρύχια, αντιπυραυλικά συστήματα-s300 κλπ).

Στο ανωτέρω πλαίσιο θα πρέπει να υπάρξει ενδυνάμωση των διεθνικών στρατιωτικών ασκήσεων με συμμάχους που απεχθάνονται οι απέναντι (είτε στα Βόρεια είτε στα Ανατολικά) όπως είναι η Αίγυπτος, το Ισραήλ αλλά στρατούς κύρους όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Το μήνυμα θα πρέπει να είναι ένα: Ετοιμότητα και επαγρύπνηση σε κάθε επίπεδο.

Militaire

0 σχόλια