Τρίτη 10 Μαρτίου 2020

ΡΑΓΔΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Η Παγκόσμια Οικονομική Κρίση που επέρχεται από την πανδημία του κορωνοϊού


Έχουμε κραχ!

του Θανάση Μαυρίδη


Πόσο θα επηρεάσει ο Κορονοϊός την Οικονομία; Πρόκειται για την ερώτηση των πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Όποιος την απαντήσει θα γίνει πλούσιος. Οι περισσότεροι είναι βέβαιο ότι θα απαντήσουν λάθος. Και οι έξυπνοι θα περιμένουν στην γωνία να περάσει η θύελλα για να κάνουν την επόμενη κίνησή τους. Ακριβώς επειδή ξέρουν ότι δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Μία κυβέρνηση, πάντως, δεν έχει την πολυτέλεια της αναμονής.


Η αλήθεια είναι ότι βιώνουμε τις συνθήκες ενός κραχ. Κι όπως όλα τα κραχ δεν σταματούν σε μία «Μαύρη Παρασκευή» ή «Μαύρη Δευτέρα». Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε πολλούς κακούς λόγους που συναντώνται όλοι μαζί την ίδια μέρα και την ίδια ώρα σε ένα κακόφημο μπαρ. Ο καυγάς είναι το μόνο σίγουρο που θα συμβεί...

Πρώτον, οι τιμές των μετοχών ήταν ήδη σε υψηλές αποτιμήσεις. Αυτό ήταν και το πρώτο θέμα της Liberal markets, στην πρώτη ημέρα της έκδοσής της. Οι διεθνείς αγορές θα έπρεπε να αναζητήσουν έναν λόγο για να δικαιολογήσουν την πτώση. Έτσι ή αλλιώς...

Δεύτερον, ο Κορονοϊός δεν είναι απλά μία αφορμή, είναι ένας πραγματικά τρομαχτικός ιός για την Οικονομία. Οι άδειοι δρόμοι στην Κίνα, τα κλειστά εργοστάσια και σχολεία, είναι εικόνες πρωτόγνωρες που κρύβουν – εκτός των άλλων- μια τεράστια οικονομική ζημία. Όχι μόνο για την Κίνα. Η πτώση της τιμής του πετρελαίου ήταν το σάλπισμα του πρώτου αγγέλου, ο οποίος μας προειδοποίησε για τις πιθανότητες της ύφεσης. Η σημερινή κατάρρευση των τιμών τους πετρελαίου είναι ένα ακόμη σάλπισμα που ανοίγει τις πόρτες της Κόλασης.

Τρίτον, η απειλή της επιδημίας αλλάζει άρδην τις συνήθειες των πολιτών. Και κυρίως τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Το σοκ από τις συνθήκες καραντίνας είναι ήδη μεγάλο. Σε πρώτη φάση ξέρουμε ότι χτυπιούνται μεταφορές και τουρισμός. Η παράταση της κρίσης μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των πολιτών. Ας μην ξεχνάμε πόσο άλλαξε η ζωή μας μετά από τους δίδυμους πύργους.

Τέταρτον, αυτή την στιγμή δεν μπορεί κάποιος να μας πει με σιγουριά πόσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση. Αν το φάρμακο βρεθεί σε δέκα μέρες, τότε όλα αυτά θα μοιάζουν με έναν μακρινό εφιάλτη. Αν όμως ο ιός αποδειχτεί ανθεκτικός στην ζέστη, τότε θα ζήσουμε συνθήκες βιβλικής καταστροφής. Για την Οικονομία πάντοτε ο λόγος.

Είναι προφανές ότι ένας επενδυτής μπορεί να περιμένει. Δεν έχει να χάσει παρά μόνο την πρώτη ημέρα της ανόδου από την χαρμόσυνη είδηση, η οποία δεν μπορεί να είναι άλλη από την εύρεση του εμβολίου. Μία κυβέρνηση, όμως, δεν έχει αυτή την πολυτέλεια. Είναι υποχρεωμένη να κινηθεί άμεσα για να ανακουφίσει τους πληγέντες. Κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα! Και δεν μιλάμε τόσο για την ελληνική κυβέρνηση, όσο για την Ευρώπη. Επειδή το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό, είναι παγκόσμιο. Τι μέτρα μπορεί να πάρει ένας οργανισμός όπως η ΕΕ και στην συνέχεια όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που θα ανατρέψουν την σημερινή εικόνα της Οικονομίας; Ο μόνος τρόπος για να καλύψουν οι επιχειρήσεις τις ζημιές τους είναι κάποιος να τις πληρώσει. Κι αυτός ο κάποιος είναι το κράτος, δηλαδή ο φορολογούμενος. Με άλλα λόγια μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Μπρος μία ακόμη κρατική παρέμβαση με αβέβαιο αποτέλεσμα και μεγάλο οικονομικό κόστος και πίσω η απειλή της πλήρους κατάρρευσης. Κι αν αποφασίσουν να πληρώσουν την ζημία. Ας πούμε! Για ποιο διάστημα; Μπορούν για έναν μήνα. Για δύο; Για τρεις;

Μπορεί μία γρίπη να γκρεμίσει τον κόσμο μας; Να τον γκρεμίσει ίσως όχι. Να τον ταράξει σίγουρα ναι. Και να αλλάξει τις ισορροπίες και να προκαλέσει μεγάλες αλλαγές. Το κέρδος θα καθορίζει κάθε φορά τον βαθμό της προόδου μιας κοινωνίας. Αλλά οι συνήθειες είναι άλλο κεφάλαιο. Κι αυτές αλλάζουν και επηρεάζουν πολλές φορές καθοριστικά την μικρή μας παρουσία σε αυτό τον πλανήτη.

Όσο για τα χρηματιστήρια; Η πτώση του 10% μπορεί από μόνη της να μοιάζει μεγάλη. Μπορεί όμως και να είναι τελικά μικρή. Εξαρτάται από ποιο σημείο βλέπει κανείς τα πράγματα και τι θα συμβεί στην συνέχεια. Αν δηλαδή η τελική πτώση φτάσει στο 98%, τότε αυτό το αρχικό 10% ήταν ευλογία ή αλλιώς μία πραγματική ευκαιρία για τον επενδυτή να πάρει τα λεφτά του και να περιμένει. Σε διαφορετική περίπτωση, αν η πτώση αποδειχτεί παροδική, τότε η πώληση των μετοχών συνοδεύεται από την παραδοχή “μας πήραν τα χαρτιά πατριώτη”. Στην προκειμένη περίπτωση  η αλήθεια θα αποκαλυφθεί όταν μάθουμε τον χρόνο που χρειάζεται για να βρεθεί το εμβόλιο. Σε κάθε πάντως περίπτωση αυτή την στιγμή έχουμε κραχ. Είναι το δεδομένο που έχουμε στα χέρια μας. Για να μην ξεχνιόμαστε!

Πηγή: liberal.gr

INTERFAX: Η Σαουδική Αραβία ξεκίνησε πόλεμο στην αγορά πετρελαίου

Μόσχα. 9 Μαρτίου. INTERFAX.RU - Το πετρέλαιο μειώθηκε κατά περισσότερο από 20 τοις εκατό σε $ 30-35 ανά βαρέλι τη Δευτέρα όταν η Σαουδική Αραβία πυροβόλησε τις πρώτες βολές σε έναν πόλεμο τιμών σχεδιασμένο για να αυξήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου σε βάρος της Ρωσίας.

Όπως έγινε γνωστό την Κυριακή, το βασίλειο σκοπεύει να αυξήσει τη δική του παραγωγή και έχει προσφέρει στους πελάτες έκπτωση 20% για τον Απρίλιο, όταν η Ρωσία αρνήθηκε να ενταχθεί στη νέα συμφωνία μείωσης της παραγωγής την προηγούμενη  εβδομάδα.

Οι Ριζικές αλλαγές στην αγορά πετρελαίου συνέπεσαν αυτή τη φορά με ένα σοκ που προκαλείται από την πτώση της παγκόσμιας ζήτησης των πρώτων υλών λόγω coronavirus, γεγονός που καθιστά την κατάσταση ιδιαίτερα επικίνδυνη.
Η Σαουδική Αραβία ξεκινά έναν αγώνα για τους αγοραστές ...

Η αγορά πετρελαίου αντέδρασε τη Δευτέρα με ρεκόρ 30ετούς κατάρρευσης των τιμών με την είδηση των ενεργειών της Σαουδικής Αραβίας.

Όπως είπε ένας από τους εμπόρους στο interfax, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε το Σαββατοκύριακο ότι ήταν έτοιμη να δώσει μια έκπτωση των $ 6-8 ανά βαρέλι. Η Σαουδική Αραβία συνήθως συλλέγει προσφορές από τους καταναλωτές για την προμήθεια πετρελαίου τον επόμενο μήνα στις αρχές του προηγούμενου μήνα. Σύμφωνα με την πηγή του Interfax, αυτή τη φορά η Σαουδική Αραβία έχει παρατείνει την προθεσμία.

Η μείωση των τιμών στοχεύει άμεσα στη θέση της Ρωσίας στην αγορά, δήλωσε ο Σαουδάραβας αξιωματούχος στην εφημερίδα The Wall Street Journal.

Όπως ενημέρωσαν οι συμμετέχοντες στην αγορά στο Bloomberg, η Σαουδική Αραβία μιλά επίσης για ετοιμότητα για αύξηση της παραγωγής πολύ πιο ουσιαστικά.

Η παραγωγική ικανότητα της Σαουδικής Αραβίας πριν από την εγκατάσταση του αμφισβητούμενου εδάφους με το Κουβέιτ ήταν 12 εκατομμύρια μονάδες βάσης. Όταν η διαφορά διευθετήθηκε, η Σαουδική Αραβία επρόκειτο να αυξήσει την παραγωγική ικανότητα κατά άλλα 500.000 b/d, αλλά δεν αναφέρθηκε ποια ικανότητα έλαβε τελικά.

Σύμφωνα με πηγή του Bloomberg, τον Απρίλιο, η χώρα θα αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου από τα σημερινά 9,7 εκατομμύρια μονάδες βάσης σε 10-11 εκατομμύρια μονάδες βάσης. Η Wall Street Journal γράφει ότι στο μέλλον, εάν είναι απαραίτητο, ο αριθμός αυτός μπορεί να φτάσει τα 12 εκατομμύρια bps.

Η Σαουδική Αραβία έχει ένα πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής των $ 10, αλλά η τιμή στην οποία ο προϋπολογισμός είναι ισορροπημένη είναι σχεδόν δύο φορές πιο υψηλή από εκείνη της Ρωσίας - περίπου 80 δολάρια έναντι 42,4 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου δεν θα τα παρατήσουν εύκολα.

Η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου συνέπεσε με μια δύσκολη περίοδο για την αμερικανική βιομηχανία σχιστολιθικού πετρελαίου. Αν και η παραγωγή αυξάνεται τα τελευταία χρόνια και οι ΗΠΑ έχουν γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο, το βάρος του χρέους των εταιρειών έχει επίσης αυξηθεί. Πολλοί παραγωγοί δεν κατάφεραν να επιτύχουν σταθερή κερδοφόρα θέση εργασίας, ενώ η δυσαρέσκεια των επενδυτών για τη χαμηλή απόδοση των επενδύσεών τους αυξανόταν.

Ωστόσο, παρά την κατάρρευση ρεκόρ των τιμών στην παγκόσμια αγορά, η παραγωγή στις ΗΠΑ δεν θα μειωθεί δραματικά ούτως ή άλλως. Οι περισσότεροι παραγωγοί αντιστάθμισαν τους κινδύνους τους κατά την περίοδο των υψηλότερων τιμών του πετρελαίου. "Κατά τη γνώμη μας, η παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου δεν θα μειωθεί τόσο γρήγορα ώστε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες της Ρωσίας", δήλωσε ο Eiham Kamel του Eurasia Group στους Financial Times.
Ταυτόχρονα, πολλοί παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ ενδέχεται να έχουν προβλήματα στην προσέλκυση νέων χρηματοδοτήσεων και την αναχρηματοδότηση των χρεών τους.

Ζήτηση και προσφορά

Οι συμμετέχοντες στην αγορά φοβούνται ότι το 2020, εν μέσω της επιδημίας του κοροναϊού, η οποία προκάλεσε μείωση της εναέριας και οδικής κυκλοφορίας, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί - για πρώτη φορά μετά την οικονομική κρίση. Στο πλαίσιο αυτών των φόβων, οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου άρχισαν να μειώνονται στις αρχές του έτους.

Σε αυτήν την κατάσταση, η Σαουδική Αραβία προσέφερε στις πετρελαϊκές επιχειρήσεις της χώρας να προχωρήσουν σε νέα μείωση της παραγωγής, ενώ η αντίθετη θέση σε αυτήν την κατάσταση ήταν αυτή της Ρωσίας.

Την περασμένη εβδομάδα, η Τεχνική Επιτροπή του ΟΠΕΚ+, η οποία περιλαμβάνει τη Ρωσία, συνέστησε να ανταποκριθεί στην επιδείνωση της ζήτησης μειώνοντας τις ποσοστώσεις κατά 0,6-1 εκατ. Ωστόσο, η Σαουδική Αραβία έπεισε τις χώρες του ΟΠΕΚ να αυξήσουν τα ποσοστά και να προτείνουν μείωση κατά 1,5 εκατ.

Πηγή εξοικειωμένη με τη συζήτηση δήλωσε στο Interfax ότι δεν είναι όλες οι χώρες του ΟΠΕΚ έτοιμες για ένα τέτοιο βήμα, αλλά τελικά υποστήριξαν τη θέση της Σαουδικής Αραβίας. Ωστόσο, η Ρωσία και το Καζακστάν συμφώνησαν να συζητήσουν μόνο μια λιγότερο ριζική μείωση. Ως αποτέλεσμα, η θέση δεν μπορούσε να έρθει πιο κοντά.

Ως αποτέλεσμα, ακόμη και οι ισχύοντες συλλογικοί περιορισμοί του ΟΠΕΚ+ - μείωση της παραγωγής κατά 1,7 εκατ. d/b σε σύγκριση με το επίπεδο του Οκτωβρίου 2018 θα παύσουν να ισχύουν την 1η Απριλίου

Οι τρέχουσες διαφωνίες μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών φαίνονται ιδιαίτερα ανησυχητικές στο πλαίσιο μιας πιθανής παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και της σχετικής μείωσης της ζήτησης.

Στο παρελθόν, οι πόλεμοι τιμών της αγοράς πετρελαίου έχουν οδηγήσει σε μεγάλες και βαθιές μειώσεις των τιμών. Για παράδειγμα, το 1986, η άρνηση της Σαουδικής Αραβίας από την πολιτική της περιορισμού της παραγωγής πυροδότησε κατάρρευση των τιμών κατά 70%, από 32 σε 10 δολάρια το βαρέλι.

Πηγή:interfax.ru απόδοση tokoutsavaki.blogspot.com