F-16 Block 50: Το μεγάλο ΨΕΜΑ με τον δήθεν ακριβό εκσυγχρονισμό… και η ΖΗΜΙΑ στην Π.Α. προσεχώς


Σε παλαιότερο άρθρο μας σχετικό με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 38 μαχητικών F-16C/D Block 50 και με στόχο να αναδείξουμε τη μεγάλη σημασία του για το αξιόμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας και των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων γενικότερα, γράφαμε το εξής χαρακτηριστικό: “Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς όταν χρειάζεται να γράψουμε κάτι για να αποδώσουμε εύσημα. Είναι κάτι που οι συνθήκες και οι εξελίξεις δεν μας επιτρέπουν συχνά να κάνουμε. Πρόσφατα εγκρίθηκε από το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο ο εκσυγχρονισμός των 38 ελληνικών F-16C/D Block 50 στο επίπεδο Block 50+ Advanced. Το defence-point.gr (DP) είναι σε θέση να γνωρίζει ότι και το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) εξέτασε και ενέκρινε την προμήθεια”.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Φαίνεται ότι βιαστήκαμε να αποδώσουμε τα εύσημα. Όπως πληροφορούμαστε και ειλικρινά ελπίζουμε οι ενδείξεις που υπάρχουν να μην έχουν καμία βάση, το πρόγραμμα φέρεται να έχει “κολλήσει” για λόγους… κόστους. Οι φωνές που ακούστηκαν από την πλευρά της αντιπολίτευσης στο πλαίσιο της γνωστής διαχρονικής προσπάθειας να δημιουργηθεί κλίμα σκανδαλολογίας, δημιούργησε “ομίχλη” και μια αίσθηση ότι το πρόγραμμα είναι ακριβό.

Ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 700 εκατ. δολαρίων. Πρώτο σημείο σύγχυσης. Δολαρίων, όχι ευρώ. Και ως γνωστόν το ευρώ είναι ακριβότερο από το δολάριο. Οι “καταγγέλλοντες”, στο πλαίσιο της προσπάθειας να πετύχουν τον στόχο τους ο οποίος δεν έχει σχέση με την άμυνα αλλά είναι πολιτικός, γνωρίζουν ότι επικοινωνιακά, στο μυαλό του απλού καθημερινού Έλληνα, το 700 είναι αυτό που θα μείνει!

Μια ακόμα στρέβλωση της πραγματικότητας, είναι ότι εάν απομονωθεί το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 Block 50, ΔΕΝ κοστίζει 700 εκατ. δολάρια, δηλαδή δεν κοστίζει 570 εκατ. ευρώ! Κοστίζει 450 εκατ. δολάρια, δηλαδή κάτι λιγότερο από 370 εκατ. ευρώ! Διότι ένα ποσό που ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ, εξοικονομείται από τα συστήματα που θα χρησιμοποιηθούν. Διότι θα προκύψουν από την αναβάθμιση των άλλων F-16 σε “V”!

Κι επειδή είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι αυτά τα απολύτως λειτουργικά και πολύ πιο προηγμένα συστήματα από αυτά που υπάρχουν στα Block 50 μπορούν να πουληθούν στη διεθνή αγορά, για πολλούς λόγους, η ΖΗΜΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΠΛΗ! Εκτός από το ότι τα “50άρια” δεν θα αναβαθμιστούν και θα μπουν στην τελική ευθεία… για να απαξιωθούν σε μερικά χρόνια οριστικά, θα έχουν απολεσθεί και τα 150+ εκατ. ευρώ της αξίας των απαρτίων που δεν θα αξιοποιηθούν με οιονδήποτε τρόπο.

Ας δούμε όμως το θέμα πιο αναλυτικά για να καταδειχθεί του λόγου το αληθές. Διότι το Μέγαρο Μαξίμου οφείλει να αντιληφθεί την παγίδα στην οποία οδηγείται και κυρίως τη ζημία που θα προκληθεί με όρους απόδοσης επένδυσης στην άμυνα της χώρας, σε σχέση και με τον χρόνο που θα καλυφθούν συγκεκριμένες ανάγκες. Το σφάλμα στο οποίο οδηγούμαστε είναι κολοσσιαίο, δίχως υπερβολή και θα έχει επιπτώσεις.

Το επίμαχο “ακριβό” πρόγραμμα λοιπόν περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
>τον κόστους 450 εκατ. δολαρίων (370 εκατ. ευρώ) εκσυγχρονισμό 38 μαχητικών αεροσκαφών στο επίπεδο Block 50++ Advanced (ανώτερο ως διαμόρφωση του Block 52+ Advanced, δηλαδή του καλύτερου F-16 που διέθετε η Ελλάδα στο αεροπορικό της οπλοστάσιο μέχρι σήμερα),
>την προμήθεια 30 ατρακτιδίων στοχοποίησης εδάφους SNIPER, και
>αριθμού τερματικών ζεύξεων δεδομένων LINK 16 για εγκατάσταση σε πλατφόρμες αέρος, ξηράς και επιφανείας των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Είχαμε εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ αυτά συστατικά μέρη του προγράμματος είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ αναγκαία για την ελληνική άμυνα. Είχαμε μάλιστα επισημάνει το γεγονός ότι πρόκειται για ένα από τα λίγα προγράμματα με πολύ μεγάλη επιχειρησιακή αξία. Δηλαδή, με πολύ μεγάλο επιχειρησιακό αντίκτυπο σε σχέση με το συνολικό κόστος. Με αυτά όμως ΔΕΝ ασχολούνται όσοι προσεγγίζουν το θέμα πολιτικά.

Δυστυχώς, φαίνεται ότι “τσιμπάει το δόλωμα” και η κυβέρνηση ακολουθώντας το πολιτικό και όχι το επιχειρησιακό σκεπτικό. Όταν αυτό συμβαίνει χαμένος είναι η ελληνική αποτρεπτική αξιοπιστία και η άμυνα της χώρας συνολικά. Διότι όταν δεν μπορούμε συλλογικά να αυτοπεριοριζόμαστε και πέφτουμε διαρκώς “πρόθυμα” θύματα της ανάγκης για αντιπολίτευση την πιο δύσκολη ώρα, ρίχνουμε νερό στον μύλο των εκβιασμών της Τουρκίας.

Τι νόημα έχει να γράφει το DP ότι το πρόγραμμα θα αποδώσει μία πλατφόρμα που πέρα από τα όπλα αέρος-αέρος, μπορεί να μεταφέρει και ποικιλία όπλων αέρος-εδάφους (και επιφανείας σε περίπτωση που επιτέλους ζητηθεί από τις ΗΠΑ ο αερομεταφερόμενος Harpoon ή το έκδοχό του SLAM-ER). Κάτι που ΔΕΝ υπάρχει αυτή τη στιγμή. Και κανείς δεν ασχολείται. Προτεραιότητα έχει η “πολιτική κλοτσοπατινάδα”.

Τι νόημα έχει να γράφει το DP ότι η Πολεμική Αεροπορία θα αποκτήσει μία πλατφόρμα, η οποία σε εκσυγχρονισμένη μορφή θα παραμείνει αξιόμαχη για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Για να μιλήσουμε με όρους ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ. Αξιόμαχη πλατφόρμα, καλύπτοντας πλειάδα ρόλων και κυρίως αναλαμβάνοντας με αξιώσεις αποστολές που δεν μπορούσε στο παρελθόν. Ποιος ασχολείται; Είπαμε… “πολιτική κλοτσοπατινάδα”.

Τι νόημα έχει να γράφει το DP ότι η πλατφόρμα που θα προκύψει θα απορροφήσει σημαντικό μέρος των απαρτίων που θα προκύψουν από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F-16C/D Block 52+ και Βlock 52+ Advanced που θα εκσυγχρονιστούν σε “V”.

Απάρτια, με σημαντικότερο το ραντάρ AN/APG-68(V)9, τα οποία θα καταλήξουν να “σαπίσουν” σε κάποια αποθήκη της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς να προσφέρουν το επιχειρησιακό και τακτικό πλεονέκτημα που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν σε ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΑΛΛΑ ΥΠΟΔΕΕΣΤΕΡΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΜΑΧΗΤΙΚΑ. Επιπρόσθετα, δεν θα αποσβέσουν ποτέ το κόστος της αγοράς και της υποστήριξής τους. Είπαμε… “πολιτική κλοτσοπατινάδα”.

Τι νόημα έχει να γράφει το DP ότι αφορά πλατφόρμα που ήδη επιχειρεί με σημαντικούς ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥΣ και για να την αντικαταστήσουμε εντός της τρέχουσας δεκαετίας θα χρειαστεί να δαπανήσουμε πακτωλό δισ. δολαρίων ή ευρώ!

Σκέφτηκαν ποτέ στην κυβέρνηση ποιο είναι το ποσό που θα απαιτηθεί για την αντικατάσταση των 38 μαχητικών (δυο “γεμάτες” μοίρες αεροσκαφών) όταν πια θα φθάσουν να μην μπορούν να αξιοποιηθούν; Το οποίο το καλύπτουν για 20 χρόνια επενδύοντας τώρα 370 εκατ. ευρώ; Ας δούμε όμως τι θα κοστίσει, με βάση σημερινές τιμές.

Για να δώσουμε λοιπόν ένα μέτρο σύγκρισης, επισημαίνεται ότι με τα 450 περίπου εκατ. δολάρια (370 εκατ.ευρώ) που θα δαπανηθούν για τον εκσυγχρονισμό των 38 μαχητικών, το κόστος ανά μονάδα διαμορφώνεται σε 11,84 εκατ. δολάρια (9,7 εκατ. ευρώ). Να το στρογγυλοποιήσουμε στα 12 για την ευκολία της σύγκρισης.

Θα πρέπει όμως να υπογραμμίσουμε με ξεχωριστή έμφαση, ότι το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνει και τη δομική αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών προς επέκταση του ορίου ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής στις 10.000 ή 12.000 ώρες πτήσης! Αναλόγως ποιο “πακέτο” θα επιλέξει η Αεροπορία. Άρα, το πρώτο πακέτο είναι φθηνότερο από το δεύτερο. Άρα, ίσως είναι φθηνότερο και από 370 εκατ. ευρώ το συνολικό πρόγραμμα. Ποια 700…

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ
Εάν αποφασίσουμε λοιπόν ως χώρα να μην προχωρήσουμε, ιδού αγαπητοί πολιτικοί… και πολιτικάντηδες η εναλλακτική: Για να πάμε σε ό,τι πιο “κοντινό” μπορούμε από πλευράς δυνατοτήτων (αναφερόμαστε σε καινούργια μαχητικά), αναγκαστικά θα πάμε στην προμήθεια των 66 καινούριων F-16V από την Ταϊβάν.

Το κόστος αγαπητοί, φυσικά μαζί με υποστήριξη, ανταλλακτικά, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου – αυτοπροστασίας και εκπαιδευτικό εξοπλισμό… οκτώ (8) δισ. δολάρια! Μία απλή διαίρεση δε, αποκαλύπτει τιμή 121,212 εκατ. δολάρια ανά μονάδα! Νούμερο 10 φορές μεγαλύτερο δηλαδή από αυτό που καλούμαστε να επενδύσουμε σήμερα!

Αντιλαμβανόμαστε τι πάμε να “σκοτώσουμε” λόγω αρρωστημένης νοοτροπίας; Την κάλυψη για δυο ακόμα δεκαετίες των αναγκών της χώρας από δυο μοίρες μαχητικών αεροσκαφών που ΔΕΝ μπορούν να λείψουν, με κόστος 12 εκατ. δολαρίων (9,7 εκατ. ευρώ) ανά αεροσκάφος!

Μπορούν στο Μέγαρο Μαξίμου ή στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας (σ.σ. επιθυμητή και η άποψη της Κουμουνδούρου, δεν παίρνουν αυτοί αποφάσεις όμως) να επιχειρηματολογήσουν για ποιον λόγο, άρα υπερβολικό και… σκάνδαλο από πλευράς κόστους, να επενδυθούν σήμερα 12 εκατ. δολάρια 10- εκατ. σε ευρώ) ανά μαχητικό αεροσκάφος;

Την Πολεμική Αεροπορία δεν την αναφέρουμε καν διότι γνωρίζουμε τις θέσεις της. Παρότι επικοινωνιακά φαίνεται να παρακολουθεί κάπως μοιρολατρικά την εξέλιξη του πολιτικού παιγνίου, αναμένοντας να κριθεί η τύχη της. Λέει τις απόψεις της εσωτερικά στο ΥΠΕΘΑ. Πάντα προσπαθούσε να τα βγάζει πέρα με ό,τι είχε στα χέρια της. Αυτή η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο πολύ πρόσφατα.

Στην ΠΑ γνωρίζουν πολύ καλά ότι εάν αναβαθμιστεί ο στόλος των F-16 Block 50, θα καταστεί πραγματικά σύγχρονος και αξιόμαχος για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Και θέλουν να προχωρήσει διότι γνωρίζουν ότι η εναλλακτική για να μην υποστεί καίριο πλήγμα στην ισχύ της, θα είναι πιθανότατα να δαπανήσει η χώρα, σε 5-7 το πολύ χρόνια, 121 εκατ. δολάρια (100 εκατ. ευρώ) ΑΝΑ ΜΟΝΑΔΑ, για να αγοράσει 38 καινούρια μαχητικά, συν τις τιμαριθμικές προσαυξήσεις.

Βάζει κανείς την υπογραφή του με βεβαιότητα ότι σε μια πενταετία θα υπάρξουν οπουδήποτε αεροσκάφη μεταχειρισμένα σε καλή κατάσταση και επιχειρησιακά σε κατάλληλη διαμόρφωση που θα μας καλύψουν την ανάγκη με πολύ χαμηλότερο κόστος. Για να συνυπολογίσουμε και αυτή την παράμετρο.

Για να γίνει σύγκριση με το F-35A ή το γαλλικό RAFALE, δεν το συζητάμε… Οι Αμερικανοί μας έχουν ζητήσει τρία (3) δισ. δολάρια για 20 αεροσκάφη, συν την υποδομή που πρέπει να δημιουργηθεί. Δεν μπαίνουμε καν στον κόπο να κάνουμε τη διαίρεση για να υπολογίσουμε κόστος ανά μονάδα.

Ενώ για τα RAFALE -για την προμήθεια των οποίων στο DP υπερθεματίσαμε- πληρώνουμε στους Γάλλους για 18 μαχητικά κοντά στα 2 δισ. ευρώ, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι μόλις τα έξι (6) από αυτά θα είναι καινούργια. Τα υπόλοιπα είναι μεταχειρισμένα για να μειωθεί το κόστος. Ακριβό “σπορ” η άμυνα παιδιά. Όποιος θεωρεί ότι μπορούμε να μην ασχοληθούμε, ας κοιτάξει στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου. Κι ας πάρει τις αποφάσεις του. Για λογαριασμό μας…

Κι εμείς -η πολιτική μας ηγεσία δηλαδή υπό την πίεση της αντιπολίτευσης- είμαστε πανέτοιμοι να πετάξουμε στα σκουπίδια 38 F-16 Block 50. Η αμερικανική Αεροπορία (USAF) σχεδιάζει να διατηρήσει σε υπηρεσία το F-16 τουλάχιστον μέχρι το έτος 2040. Εάν ήμασταν σοβαροί, θα έπρεπε ήδη να αναζητούμε τη χρυσή τομή κόστους-απόδοσης για να εκσυγχρονίσουμε και τα F-16C/D Block 30 που θα κόστιζε λιγότερο από 9,7 εκατ. ευρώ, διότι δεν έχουν ανάγκη δομικής αναβάθμισης… Όχι να πετάξουμε τα νεότερα Block 50!

SNIPER & LINK 16
Όσον αφορά τα υπόλοιπα μέρη του προγράμματος τα οποία όπως αναμενόταν “τσουβαλιάστηκαν” είτε από άγνοια είτε από πρεμούρα για να υπηρετηθεί ο πολιτικός στόχος, μπορεί κάποιος που καταλαβαίνει να μας εξηγήσει γιατί είναι υπερβολικό και σπατάλη από πλευράς κόστους να προμηθευτεί η χώρα ατρακτίδια στοχοποίησης SNIPER;

Συνειδητοποιούμε ότι χωρίς αυτά ο στόλος των F-16 ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΝ να αξιοποιήσει αυτόνομα τις κατευθυνόμενες βόμβες λέιζερ (LGBs) που η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει στο οπλοστάσιό της; Οι συλλογές JDAM που έχει είναι ελάχιστες, όπως και τα JSOW. Χωρίς τις κατευθυνόμενες βόμβες λέιζερ, όλων των τύπων και κατηγοριών που έχουν αγοραστεί στο μακρινό παρελθόν, με τι ακριβώς θα χτυπήσει τουρκικούς στόχους στο έδαφος;

Έχει η Αεροπορία άλλα όπλα αέρος-εδάφους πιο σύγχρονα και ανεξάρτητα καθοδήγησης λέιζερ (π.χ. SPICE, AASM-HAMMER) στη διάθεσή της και δεν το γνωρίζουμε; Ή μήπως με τα ελάχιστα ατρακτίδια LANTIRN και LITENING που της έχουν απομείνει θα μπορέσει να καλύψει τις πολύ μεγάλες απαιτήσεις για τη μεταφορά και ακριβή στοχοποίηση-εξαπόλυση μεγάλου όγκου πυρός σε περίπτωση επιχειρήσεων από τον Έβρο μέχρι το Καστελόριζο;

Τέλος, μπορεί κάποιος να μας πει η περίφημη διακλαδικότητα την οποία ευαγγελιζόμαστε και μηρυκάζουμε τα τελευταία 20 τουλάχιστον χρόνια, πότε επιτέλους θα γίνει πραγματικότητα και με ποιο τρόπο; Όταν “κόβουμε” προγράμματα προμήθειας τερματικών LINK 16, πώς ακριβώς σκοπεύουμε να πάμε στις σύγχρονες επιχειρήσεις; Με συμβατικά (μη ασφαλή) συστήματα φωνητικών επικοινωνιών και κινητά τηλέφωνα;

Δεν αντελήφθησαν ότι τα LINK-16 τα προμηθεύεται το ΓΕΕΘΑ για να καλύψει ανάγκες άλλων Επιτελείων και όχι μόνο της Πολεμικής Αεροπορίας; Από τα προγράμματα που έχουν εγκριθεί μέχρι σήμερα, η λογική ΦΩΝΑΖΕΙ ότι αυτό είναι από τα λίγα που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ματαιωθεί. Ακόμα και να καθυστερήσει… ΚΑΜΙΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ ή ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ δεν μπορεί να σταθεί, μπροστά στη ζημιά που θα γίνει. SCRIPTA MANENT…

thumbnail
About The Author

0 comments