Quo vadis?

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο
Στρατηγική ανάπτυξη των επιχειρήσεων στα χρόνια της πανδημίας.
Μποτέκα Νεωτερισμών
 (boutique della Moda) :  κλειστόν
Λέσχη Μαγνητοσκοπίου
(Video Club) : κλειστόν
Οικίες διαμοιρασμού
(BnB) : κλειστόν

Όσο ο καιρός περνάει η πανδημία αφήνει πλέον κάποιες αμυδρές αχτίδες ελπίδας με σημαντικά νέα από τον ιατρικό κόσμο και συνεχή μείωση του ρυθμού των κρουσμάτων και των θυμάτων στις χώρες που επλήγησαν περισσότερο.
Οι επιχειρήσεις καλούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της εποχής, με άγνωστη μέχρι στιγμής την πρόβλεψη της αγοραστικής δύναμης του κοινού ή και των προτιμήσεων των καταναλωτών, ενώ αβέβαιο φαίνεται και το πλαίσιο ανταγωνισμού και νομοθεσίας στο οποίο θα δράσει.
Σε παρόμοιες περιπτώσεις αβεβαιότητας ενδεχομένως να τεθεί το ερώτημα "Quo Vadis", μέσα στην εν γένει εξέλιξη των γεγονότων. Αλλά ποια είναι τα βασικά ερωτήματα που προκύπτουν σε μια επιχείρηση εν καιρώ αβεβαιότητας και ποια ερωτήματα καλείται να απαντήσει ώστε να επιβιώσει και να εξελιχθεί.
Τα παραπάνω πρωταρχικά και "υπαρξιακά" θέματα θα λέγαμε που καλείται να απαντήσει μια επιχείρηση εν μέσω πανδημίας προκύπτουν από την στρατηγική ανάπτυξη της επιχείρησης και είναι ερωτήματα μακροπρόθεσμα και αφορούν 3 τομείς:
* Τους μακροπρόθεσμους στόχους της επιχείρησης
[-Ποιο είναι το πρόγραμμα δράσεων σε σχέση με την νέα τάξη πραγμάτων.
- Με ποιο τρόπο θα αποφασιστεί το παραπάνω πρόγραμμα δράσεων.
- Ποια θα είναι η αποστολή και οι στόχοι της επιχείρησης.]

* Την ανάλυση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιείται.
[- Ποια θα είναι η θέση της στον ανταγωνισμό.
- Σε ποιες νέες ενέργειες θα προβεί σε σχέση με τους άμεσους και έμμεσους ανταγωνιστές της καθώς και με το συνολικό πλαίσιο ανταγωνισμού]

* Την σωστή αξιολόγηση των επιχειρηματικών πόρων.
[- Ποιους πόρους θα διαθέσει για να φτάσει τους στόχους της.
- Ανάπτυξη ενός κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος των στόχων, των ενεργειών εσωτερικά, αλλά και των εξωτερικών πληροφοριών που έρχονται από το επιχειρησιακό περιβάλλον εξωτερικά]

Οι τρεις τομείς στους οποίους στηρίζεται ο στρατηγικός σχεδιασμός της επιχείρησης αφορούν τον ορισμό του business στο οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρηση. Ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός του business συμβάλει στον ορισμό:
-Ποιοι είναι οι πελάτες.
-Τί θέλουν οι πελάτες.
-Πως θα προσφέρει η επιχείρηση αυτό που θέλουν οι πελάτες.

Έχοντας αναλύσει ποιες αποφάσεις θα λάβει η επιχείρηση και πως θα λάβει αυτές τις αποφάσεις ας δούμε ποια ήταν η κατάληξη τριών δραστηριοτήτων τις προηγούμενες δεκαετίες.

[Α] Μπουτίκ μόδας.
Κάποτε υπήρχαν σε κάθε στενό, τις περισσότερες φορές προσφέρανε ρούχα σε τσιμπημένες τιμές. Σύντομα όμως οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς έβγαλαν τους μικρούς εκτός συναγωνισμού λόγω μεγαλύτερης ποικιλίας και καλύτερων τιμών. Δυστυχώς, η επιλογή έναρξης μιας τέτοιας επιχείρησης ήταν όπως το καταμαρτυρεί και η ονομασία της: μια μόδα, μια ακόμα επιχειρηματική προσπάθεια για ευκαιριακό κέρδος αδιαφορώντας για το αν ο επιχειρηματίας μπορούσε μακροπρόθεσμα να αφουγκραστεί της τάσεις της μόδας, τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες των πελατών και τον ολοένα μεταβαλλόμενο ανταγωνισμό. Μείναν μόνο ελάχιστοι, όσοι πίστευαν στο όραμα τους, προσαρμοζόταν εύκολα στις απαιτήσεις του κοινού και σε βάθος χρόνου τελικά σταθεροποιήθηκαν και κέρδισαν.

[Β] Video Club (V.C) 
Στην αρχή της εμφάνισης τους γέμισαν κάθε γειτονιά, ενώ V.C υπήρχαν ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελληνικής υπαίθρου. Για μερικά χρόνια αποτέλεσε λαμπρό παράδειγμα κερδοφορίας ελκύοντας νέους επιχειρηματίες να ασχοληθούν. Δυστυχώς και εδώ το ευκαιριακό κέρδος σύντομα εξαφανίστηκε από τον κλάδο. Κανείς από τους επιχειρηματίες δεν προέβλεψε την ολοένα αυξανόμενη τηλεθέαση, το επιθετικό marketing των κινηματογράφων και την διάδοση του internet. Σύντομα εξαφανίστηκε κάθε τι που θύμιζε την ύπαρξη τους αφήνοντας χώρο σε ελάχιστες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, να αυξήσουν τον τζίρο τους και να ανοίξουν πολλά υποκαταστήματα προσφέροντας περισσότερες υπηρεσίες στον πελάτη και ανακαλύπτοντας νέα προϊόντα (gadgets) προς πώληση.

[Γ] ΒΝΒ. Ας σταθούμε σε μια νέα μόδα που αφορά τους επενδυτές ιδιαίτερα στην Ελλάδα της (μόνιμης) κρίσης. Μέχρι την στιγμή που το νομοθετικό πλαίσιο που χαρακτήριζε την οικονομία διαμοιρασμού δεν είχε θεσπιστεί και η φορολογία δεν συμπεριελάμβανε τα εισοδήματα από την εν λόγω δραστηριότητα, το BNB γνώρισε στιγμές δόξας για 2 χρόνια, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της κτηματαγοράς. Σύντομα όμως, η φορολογία εισοδήματος ως ελεύθεροι επαγγελματίες, τα νομοθετικά μέτρα αλλά κυρίως τα οργανωτικά και δομικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ίδιοι οι επενδυτές ώθησαν πολλούς να μετατρέψουν τα καταλύματα από βραχυχρόνια σε μακροχρόνια μίσθωση.
Τα βαθύτερα αίτια κατά την γνώμη μου δεν ήταν εξωγενή (φορολογία, νομοθεσία) αλλά ενδογενή. Πολλοί κεφαλαιούχοι βρέθηκαν (από επιλογή τους) να είναι επαγγελματίες του κλάδου του τουρισμού χωρίς οι ίδιοι να το αντιληφθούν. Το ΒΝΒ απέδιδε πολλά παραπάνω από ένα μακροχρόνιο ενοίκιο αλλά ζητούσε και πολλά περισσότερα σε θέματα γνώσεων, χρόνου και οργάνωσης. 

Πράγματι, ένα κατάλυμα BNB έχει ανάγκη από:
* Πλάνο βιωσιμότητας σαν επιχείρηση.
* Οργάνωση χρόνου.
* Θεματική μελέτη του χώρου της περιοχής στην οποία δραστηριοποιείται.
* Άριστη γνώση των λειτουργιών της πλατφόρμας που φιλοξενείται.
* Προσφορά standard υπηρεσιών.
* Σωστή διαρρύθμιση του χώρου ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του επισκέπτη.
* Για τους επαγγελματίες του χώρου πρέπει να υπάρχει ένας ιδανικός αριθμός καταλυμάτων που θα μπορούν να διαχειριστούν σωστά.
* Γνώση της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής
Και πολλά άλλα.

Το αποτέλεσμα είναι ότι με τα πρώτα σύννεφα στον ορίζοντα του κλάδου του ΒΝΒ αλλά κυρίως της συνειδητοποίησης της αδυναμίας διαχείρισης των καταλυμάτων από ευκαιριακούς επενδυτές, πολλά καταλύματα επανήλθαν στην μακροχρόνια μίσθωση, βάζοντας τέλος σε άλλο ένα El dorado.

Οι επενδύσεις κρίνονται πάντα με γνώμονα την μακροχρόνια σχέση προσφοράς και ζήτησης, χαράσοντας μια πορεία που προέρχεται από την μελέτη των πόρων που διαθέτει η επιχείρηση, τους πελάτες και το ανταγωνιστικό πλαίσιο στο οποίο θα δράσει με σκοπό την επίτευξη του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. 
Στοιχεία τα οποία έλειπαν από τις παραπάνω επιχειρήσεις οι οποίες κάποτε μεσουρανούσαν αλλά εγκαταλήφθηκαν σύντομα. 
Η ευκαιριακή αναζήτηση κέρδους συχνά παραβλέπει την οργανωτική ενδοσκόπηση και τις γνώσεις που πρέπει να έχει ένας επενδυτής που σκέφτεται να πιάσει μια ευκαιρία από τα μαλλιά, αλλά και την σφαιρική μελέτη του business στην οποία θα δραστηριοποιηθεί.

Αλήθεια, πόσοι επενδυτές των παραπάνω επιχειρήσεων έθεσαν το ερώτημα ... Quo Vadis?

Ι.Μ
Οικονομολόγος
Σύμβουλος ακινήτων
TERRA & HOMES
thumbnail
About The Author

0 comments