Ενδιάμεσο… πρόβλημα με τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού - Όλο το παρασκήνιο

Του Χρήστου Μαζανίτη

Ξαφνικό πρόβλημα με τα μεταχειρισμένα πλοία που ζητεί το Πολεμικό Ναυτικό ως ενδιάμεση λύση για το πρόγραμμα ναυπήγησης των τεσσάρων νέων φρεγατών και την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ.


Η τελευταία φορά που το Πολεμικό Ναυτικό παρήγγειλε φρεγάτες ήταν το 1989. Οι 4 ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ εντάχθηκαν σταδιακά στον Στόλο την διετία 1995-1996. Τα πλοία αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος εκείνης της εποχής και δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και οι Αυστραλοί παρήγγειλαν τις δικές τους ΜΕΚΟ έχοντας αρκετές ομοιότητες με τις ελληνικές ως προς την διαμόρφωσή τους.

Μόνο που όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η απόφαση του 1989 περιλάμβανε και την τεχνολογία αιχμής εκείνης της περιόδου. Τότε, που οι λέξεις drones, internet και ψηφιακός πόλεμος ήταν άγνωστες.

Συνεπώς, μιλάμε για τέσσερα καράβια που χρήζουν άμεσης αναβάθμισης, για να μπορέσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους στο ΠΝ ως το 2040.

Έτσι, η προμήθεια των τεσσάρων νέων φρεγατών θα συνδυαστεί με την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, και την σταδιακή απόσυρση των 10 υπέργηρων φρεγατών “S, ηλικίας άνω των 40 ετών, εκ των οποίων οι 6 έχουν υποστεί Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (EMZ) και οι υπόλοιπες 3 (σ.σ. η μία – ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ - έχει παροπλιστεί και στην ουσία έχει γίνει δότης ανταλλακτικών) οι οποίες πλέον εκτελούν τα καθήκοντά τους χάρις τις γενναίες προσπάθειες των στελεχών του ΠΝ.

Κι επειδή κάθε φορά που θα εκσυγχρονίζεται μία ΜΕΚΟ, το ΠΝ υπολογίζει ότι θα είναι με «μείον μία» φρεγάτα, ενώ ταυτόχρονα υπολογίζει την κάλυψη του κενού της παροπλισμένης «Μπουμπουλίνας» κι ίσως την ενδεχόμενη απόσυρση επιπλέον μίας “S”, γι’ αυτό το λόγο ψάχνει την «ενδιάμεση λύση» πακέτο με τα προηγούμενα, την παραχώρηση δηλαδή 2 πλοίων, που θα καλύψουν τα κενά.

Όλο αυτό το πρόγραμμα υπολογίζεται στο αστρονομικό ύψος των 5,5 δις.

Ενδιάμεση… εμπλοκή

Οι εξελίξεις δείχνουν ότι η αναμενόμενη ενδιάμεση λύση ίσως έρθει τελικά από τις ΗΠΑ. Κι αυτό διότι τα έως τώρα προτεινόμενα πλοία δημιουργούν ενδιάμεσο… πρόβλημα. Όπως επιβεβαιώνουν πηγές από το Ναυτικό στο enikos.gr, οι Ολλανδοί αναφέρουν ρητώς στην πρότασή τους ότι δεν πρόκειται να αποδεσμεύσουν τις «Μ» πριν το 2027 ενώ οι Βρετανοί προσφέρουν μία “TYPE 23” το 2024 κι υπό προϋποθέσεις το 2023. Μάλιστα, δεν δίνεται κανένα καράβι δωρεάν αλλά με ένα αρκετά τσουχτερό νούμερο για τα οπλικά, αν και η προσφερόμενη τιμή είναι χωρίς οπλικά συστήματα.

Οι γαλλικές Cassard δεν ενθουσιάζουν λόγω παλαιότητας το ΠΝ ενώ Γερμανοί και Ιταλοί δεν έχουν προχωρήσει σε κάποια πρόταση. Ίσως, η εισήγηση των ΗΠΑ να λειτουργήσει αντανακλαστικά και οι υποψήφιες χώρες να έρθουν με βελτιωμένες προτάσεις.

Γιατί δεν καταθέτουν τώρα την ολοκληρωμένη πρόταση οι ΗΠΑ, θα αναρωτηθεί κάποιος. Διότι η νομοθεσία της χώρας μετά την επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος προϋποθέτει συγκεκριμένες κινήσεις, οι οποίες χρειάζονται περίπου 5 με 6 μήνες για να γίνουν ολοκληρωμένη πρόταση. Κι αυτό υπολογίζεται περίπου τον Σεπτέμβριο, που η ψήφιση του νομοσχεδίου «Μενέντεζ – Ρούμπιο» θα έχει «ξεκλειδώσει» πολλές επιλογές.

Πηγή: https://www.enikos.gr/

thumbnail
About The Author

0 comments