ΤΟ ΕΓΩΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Γράφει ο Ι.Χ.ΣΤΕΡΓΙΟΥ
ioanstergiou422@gmail.com

Το ελληνικό πανεπιστήμιο δέν είναι ένα πανεπιστήμιο της εποχής του. Είναι κατά την ταπεινή μου άποψη ένα παροχημένο πανεπιστήμιο απο κάθε πλευρά. Και λέγοντας πανεπιστήμιο δέν μεταφράζω τον όρο με την στενή έννοια όπως γενικώς έχει επικρατήσει στην χώρα μας , όπου είναι απλά ένα βήμα μετά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που ο μοναδικός του σκοπός είναι να "μοιράζει" τίτλους σπουδών χωρίς αντίκρισμα τις περισσότερες φορές. Πρέπει να επικεντρώσουμε την προσοχή μας περισσότερο στο πανεπιστήμιο ως ιδέα και όχι σαν μιά μηχανή αναπαραγωγής πτυχιούχων.
Απο το σημερινό ελληνικό πανεπιστήμιο λείπουν πολλά. Ίσως και το μέγεθος αυτού του άρθρου να μήν επαρκεί στο να τα ανεφέρουμε πλήρως και αναλυτικά. Θέλω να σταθώ τουλάχιστον σε ένα όμως που πιστεύω πώς είναι ύψιστης σημασίας. Και αυτό έχει να κάνει με το πόσο διεθνές  με την στενότερη αλλά και με την πιό ευρεία έννοια του όρου είναι το ελληνικό πανεπιστήμιο.
Αλήθεια γιατί κάποιος ευρωπαίος νέος σήμερα και ειδικά ένας βαλκάνιος νέος να επιλέξει το ελληνικό πανεπιστήμιο για τις ανώτερες σπουδές του; Εγώ προσωπικά δέν βρίσκω κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Και δέν βρίσκω λόγο όταν ξέρω ότι το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο δέν θα μου παρέχει κάν το ακαδημαϊκό υλικό στην γλώσσα μου ώστε να με διευκολύνει να σπουδάσω με το μέγιστο δυνατό ώφελος και την απαραίτητη προσοχή στο ακαδημαϊκό μου έργο. Πόσα αλήθεια απο τα ελληνικά πανεπιστήμια διατηρούν ξενόγλωσσες εκδόσεις; Και προφανώς δέν μιλάω μόνο για τα αγγλικά. Πόσα αλήθεια απο τα πανεπιστήμια μας εκπονούν προγράμματα, σεμινάρια, κύκλους σπουδών σε γλώσσες πέραν της ελληνικής. Εγώ προσωπικά δυσκολέυομαι να βρώ κάποιο. Ίσως βέβαια και να υπάρχει κάποιο αλλά φυσικά θα είναι θαμμένο στην γενικότερη απαξίωση. Εδώ έρχεται στο προσκήνιο μιά κομβικής σημασίας ερώτηση. Μας ενδιαφέρει άραγε ώς κράτος να προσεκλύσουμε μυαλά απο την Βαλκανική χερσόνησο, γιατί δυστυχώς και είναι τοις πάσι γνωστό αυτό, ότι μεγάλος αριθμός νέων απο χώρες των Βαλκανίων προτιμούν το πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. Και γιατί; Γιατί πολύ απλά η Κωνσταντινούπουλη έχει ένα σοβαρό διεθνές πανεπιστήμιο με κύρος σπουδών και αναγνώριση. Εμείς έχουμε επιλέξει ώς έθνος και ώς ελληνικό σύστημα παιδείας τον μοναχικό και απομονωμένο δρόμο. Δέν θέλουμε τα μυαλά των άλλων. Δέν θέλουμε τις ιδέες τους μας είναι άχρηστες. Βέβαια δέν θέλουμε ούτε και τα δικά μας μυαλά. Αλλά και αυτό δεν έχει σημασία για μερικούς.
Επίσης, πόσα τμήματα υπάρχουν άραγε στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμιο που να έχουν διεθνές ενδιαφέρον; Και μιλάω φυσικά για τμήματα που έχουν ως αντικείμενο εξειδικευμένες γνώσεις και τμήματα που ασχολούνται με θέματα πέραν τις ελληνικής πραγματικότητας, όπως για παράδειγμα τμήματα ιστορίας ή αρχαιολογίας που ασχολούνται με άλλους λαούς και έθνη.
Εγώ προσωπικά δυσκολέυομαι να βρώ  και μαθήματα με σχετικό αντικείμενο ακόμα και στα αντίστοιχα τμήματα που υπάρχουν σήμερα.
Πραγματικά σκέφτομαι το πώς θα σχεδιάσει το μελλόν της η Ελλάδα ως μια αναδυόμενη περιφερειακή δύναμη στην ανατολική μεσόγειο , όταν δέν μπορεί να έχει κάν ένα αξιόλογο διεθνές πανεπιστήμιο με κύρος τουλάχιστον στον βαλκανικό χώρο.Τίποτα δέν γίνεται τυχαία. Έτσι και ή ανάδειξη μιάς χώρας σε περιφερειακή δύναμη προϋποθέτει μιά σειρά ενεργειών που μέσα σε αυτές αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι η πολιτισμική και πολιτική επιρροή. Δέν αρκεί μόνο η οικονομική. Και για να έχεις πολιτισμική και πολιτική επιρροή πρέπει να δημιουργήσεις τα κατάλληλα εργαλεία. Και το σημαντικότερο εργαλείο είναι η παδεία και η μόρφωση.
thumbnail
About The Author

0 comments