Reuters: Υπουργείο Οικονομικών της Ευρωζώνης "προτείνει" η Κομισιόν



Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε σήμερα ότι η ευρωζώνη ενδέχεται να χρειαστεί να εκδώσει συλλογικό χρέος και να διαχειριστεί έναν κοινό προϋπολογισμό μεταξύ άλλων ιδεών για τη βαθύτερη ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης γύρω από το ενιαίο νόμισμα, μετά την έξοδο της Βρετανίας το 2019. Σε ένα έγγραφο προβληματισμού που στοχεύει να πυροδοτήσει μια συζήτηση μεταξύ των κυβερνήσεων της ευρωζώνης, η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ περιγράφει ιδέες για το τι θα μπορούσε να γίνει για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης μέχρι το 2025.

Οι Βρυξέλλες επεξεργάζονται εδώ και μήνες τα σενάρια ενός υπουργού Οικονομικών που θα διαχειρίζεται τα κοινά έσοδα, τις δαπάνες και το δανεισμό της ευρωζώνης, αλλά μετά την εκλογή του πρώην τραπεζίτη Εμανουέλ Μακρόν στην γαλλική προεδρία τα σενάρια αυτά έγιναν πιο πιθανά.

Οι Γερμανοί συντηρητικοί δεν είναι υπέρ μιας ιδέας που λένε ότι θα μπορούσε να σημαίνει χρηματοδότηση στους φτωχότερους γείτονες ή ανεύθυνες πολιτικές και δεν θέλουν να μοιραστούν το χρέος μεταξύ των 19 χωρών της ευρωζώνης. Ωστόσο, η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, που επιδιώκει την επανεκλογή της τον Σεπτέμβριο, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη νίκη του Μακρόν και αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν ότι ελπίζουν πως οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να αρχίσουν να εργάζονται για ένα σχέδιο για τη δημιουργία μιας πιο συνεκτικής ευρωζώνης από τον επόμενο χρόνο.

Το έγγραφο της Επιτροπής εξετάζει τις πιθανές μεταρρυθμίσεις στο μπλοκ μετά την κρίση κρατικού χρέους την περίοδο 2010-2012 που σχεδόν το κατέστρεψε και το οποίο προκάλεσε ένα κύμα γρήγορων διορθώσεων στα αδύναμα σημεία του. Ενώ έχουν αντιμετωπιστεί ορισμένα προβλήματα, οι περισσότερες κυβερνήσεις της ΕΕ πρέπει να κάνουν πολλά περισσότερα για να βελτιστοποιήσουν την ζώνη του ενιαίου νομίσματος, ανέφερε η Επιτροπή. Το έγγραφο, μέρος μιας ευρύτερης σειράς για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έρχεται καθώς η ΕΕ ξεκινά τις συνομιλίες με τη Βρετανία σχετικά με τους όρους απόσυρσής της.

Απλές ιδέες


Η Επιτροπή αποφεύγει να διατυπώνει σαφείς προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη της ευρωζώνης, αφήνοντας τις κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφασίσουν ποιες από τις ιδέες τους αρέσουν. Ωστόσο, λέει ότι στα μεταγενέστερα στάδια της ολοκλήρωσης, και μάλιστα επειδή θα απαιτούσε πολιτικά δύσκολες και χρονοβόρες αλλαγές στις συνθήκες της ΕΕ, το μπλοκ θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα υπουργείο Οικονομικών της ευρωζώνης. Ο πρόεδρος του Eurogroup θα μπορούσε να είναι υπεύθυνος για ένα τέτοιο νέο θεσμικό όργανο. Η δουλειά του ίδιου του προέδρου του Eurogroup θα μπορούσε να ενσωματωθεί στην Επιτροπή, αναφέρει το έγγραφο.

Το υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε να διαχειριστεί αυτό που η Επιτροπή ονομάζει "λειτουργία μακροοικονομικής σταθεροποίησης" - η φρασεολογία της ΕΕ για έναν προϋπολογισμό της ευρωζώνης για τον μετριασμό των οικονομικών διαταραχών, για παράδειγμα για τη στήριξη των επενδύσεων, που είναι το πρώτο θύμα μιας ύφεσης.

Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένας τέτοιος προϋπολογισμός να λειτουργεί ως ταμείο αντασφάλισης για τα εθνικά συστήματα ανεργίας κατά τη διάρκεια οικονομικών δυσχερειών, όταν τα εθνικά δημοσιονομικά ελλείμματα είναι υψηλά, αλλά αυτό θα απαιτούσε προηγούμενη σύγκλιση των πολιτικών στην αγορά εργασίας.

Τέλος, η "λειτουργία σταθεροποίησης" θα μπορούσε να είναι ένα ταμείο "για τις δύσκολες μέρες", συσσωρεύοντας τακτικά χρήματα και εκταμιεύοντας για να αμβλύνει ένα μεγάλο σοκ και θα μπορούσε ακόμη να έχει το δικαίωμα να δανειστεί, αν και εντός ορίων και με κανόνες εξοικονόμησης χρημάτων, όταν οι καιροί είναι ευνοϊκοί.

Η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ευρωζώνης θα μπορούσε να προέρχεται από το ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης, από τον ευρύτερο προϋπολογισμό της ΕΕ ή από κάθε χώρα που θα συνεισφέρει μερίδιο του ΑΕΠ ή των φορολογικών εσόδων. Μπορεί επίσης να επιτραπεί η λήψη δανείων στην αγορά. Όμως, ανεξάρτητα από τη μέθοδο χρηματοδότησης, ο προϋπολογισμός δεν θα μπορούσε να οδηγήσει σε μόνιμες μεταβιβάσεις ή ηθικό κίνδυνο ή να είναι ένα εργαλείο διαχείρισης κρίσεων - ένας ρόλος που έχει ήδη ανατεθεί στο ταμείο διάσωσης της ζώνης του ευρώ, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

Ενώ οι χώρες που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στον προϋπολογισμό, θα ήταν διαθέσιμος μόνο σε εκείνες που συμμορφώνονται με τους κανόνες του προϋπολογισμού της ΕΕ και τις συστάσεις για μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη σύγκλιση των οικονομιών της ΕΕ.

Ευρωπαϊκά ομόλογα

Το υπουργείο θα μπορούσε επίσης να επιτραπεί να δανειστεί μέσω της αποκαλούμενης "έκδοσης ευρωπαϊκών ομολόγων" - ενός ομολόγου εκφρασμένου σε ευρώ, που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τις ευρωπαϊκές χρηματοπιστωτικές αγορές μόλις κυκλοφορήσει αρκετά. Το ευρωπαϊκό ομόλογο θα μπορούσε να είναι με πλήρη, μερική ή καθόλου αλληλοενισχύση των ευθυνών για αποπληρωμή, ανέφερε η Επιτροπή, ούσα επιφυλακτική για την ευαισθησία του θέματος στη Γερμανία, η οποία αντιτίθεται έντονα.

Μια ιδέα στο έγγραφο που δεν περιλάμβανε καμία αμοιβαιοποίηση του χρέους ήταν ένα ιδιωτικό ή δημόσιο ίδρυμα να αγοράσει ένα χαρτοφυλάκιο κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης και να εκδώσει δικά του δάνεια που στηρίχθηκαν από αυτό το χαρτοφυλάκιο.

Ένα τέτοιο κυβερνητικό ομόλογο (Sovereign Bond Backed Security -SBBS) θα μπορούσε να έχει ανώτερες και κατώτερες δόσεις και να παρέχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας για τον επενδυτή.

Ένα έγγραφο που εκπόνησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου (ESRB) για το SBBS τον περασμένο Σεπτέμβριο προτείνει επίσης τη δυνατότητα δημιουργίας ενός Ευρωπαϊκού Οργανισμού Χρέους, ο οποίος θα μπορούσε να εκδώσει τέτοιου είδους ομόλογα. Το SBBS θα βοηθούσε στην άρση της αλληλεξάρτησης των τραπεζών και των κρατικών ομολόγων που οδήγησαν στην κρίση του δημόσιου χρέους, πιστεύουν η Επιτροπή και το ESRB, παρέχοντας ένα υψηλής ποιότητας "ασφαλές" ομόλογο που οι τράπεζες θα μπορούσαν να διατηρήσουν χωρίς υπερβολική έκθεση σε ένα κυρίαρχο κράτος.

Ωστόσο, ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poors δήλωσε στις 25 Απριλίου ότι θα βαθμολογούσε το SBBS μόνο με BBB- απέχοντας πολύ από τη βαθμολογία ΑΑΑ που θα ήθελε η ευρωζώνη.

Ο Μάρκους Φέρμπερ, γερμανός αντιπρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επέκρινε την ιδέα του SBBS σε επιστολή προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι τον Μάρτιο. Ο Φέρμπερ δήλωσε ότι θα μπορούσε εύκολα να οδηγήσει στη δημιουργία αμοιβαίων χρεωστικών υποχρεώσεων εάν το SBBS εκδοθεί από έναν ευρωπαϊκό οργανισμό χρέους που δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί και ότι η ίδια θετική επίδραση των ομολόγων χωρίς τον κίνδυνο θα μπορούσε να επιτευχθεί με την κατάργηση του καθεστώτος απαλλαγής από κινδύνους των κυβερνητικών ομολόγων σε τραπεζικούς κανονισμούς.

Η Επιτροπή έθεσε επίσης την ιδέα της κατάργησης του καθεστώτος απαλλαγής από κινδύνους των κρατικών ομολόγων. Το έγγραφο χωρίζει τις βαθύτερες ιδέες ενσωμάτωσης σε δύο στάδια. Μέχρι το 2019 - τις επόμενες ευρωεκλογές και το τέλος της τρέχουσας Επιτροπής - θα δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Η ευρωζώνη θα συμφωνούσε σε ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS) και το ταμείο διάσωσης να στηρίξει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών σε περίπτωση που θα εξαντληθούν τα χρήματα. Θα αντιμετώπιζε επίσης τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.

Επίσης, μέχρι το 2019, η ευρωζώνη θα σημειώσει πρόοδο σε μια Ένωση Κεφαλαιαγοράς - ένα σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερων πηγών χρηματοδότησης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε μια αγορά που σήμερα κυριαρχείται από τις τράπεζες. Στη δεύτερη φάση, μεταξύ 2019 και 2025, η ευρωζώνη θα μπορούσε να εφαρμόσει πλήρως το EDIS, να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας του ευρωπαϊκού ομολόγου και του υπουργείου Οικονομικών, κοινού προϋπολογισμού και υπουργού της ευρωζώνης.

reuters.com

thumbnail
About The Author

0 comments