Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος
ηλεκτρονικός μηχανικός ραντάρ.
Αλήθειες ή ψέματα;
Δυστυχώς στην εποχή μας έχουμε λίγες αλήθειες και πολλά ψέματα. Η παραπληροφόρηση είναι μεγάλη και είμαστε σαν να παίζουμε το σπασμένο τηλέφωνο που παίζαμε μικροί. Άλλα διαβάζω, άλλα καταλαβαίνω, άλλα μου μένουν στο μυαλό και αλλά σας μεταφέρω που δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που διάβασα!
Έχουμε αναφερθεί και διαβάσει πολλές φορές για την ταχύτητα εκτόξευσης των κελιών ΜΚ-41, των πυραύλων ESSM II, των ραντάρ και των συστημάτων CMS TACTIKOS. Δεν έχω διαβάσει τίποτα για τους ρυθμούς εκτόξευσης των πυραύλων επιφανείας! Ειδικά τώρα που οι γείτονες μας τούρκοι βάζουν στα πλοία τους 16 πυραύλους.
Δεν έχω διαβάσει μια ανάλυση με απλά λόγια, τι κάνει το πυροβόλο των 76 χιλιοστών με το SRALES; Στην πράξη μπορεί να βοηθήσει όπως πιστεύουμε σε μια ναυτική σύγκρουση ή μήπως όχι;
Για τα κελιά ΜΚ-41 και τον συσχετισμό των ραντάρ και του TACTIKOS, εν σχέση με τον ρυθμό εκτόξευσης των πυραύλων ESSM II τα αναφέραμε. Το ίδιο συμβαίνει και εδώ με το ραντάρ και το TACTIKOS του κάθε ενός πλοίου. Δεν βρισκόμαστε στην δεκαετία του 80, του 90 και του 2.000, όλα έχουν αλλάξει ορίστηκα και αμετάκλητα. Δεν έχουμε να πατήσουμε ένα κουμπί για να εκτοξευτή ένας πύραυλος και μετά ο επόμενος. Τώρα πια έχουμε την δυνατότητα της μαζικής εκτόξευσης των πυραύλων επιφανείας.
Οι πύραυλοι είναι σε τετραπλά κάνιστρα, το ραντάρ και το TACTICOS, εν συνδυασμό με το σύστημα ελέγχου πυρός μπορεί να μεταφέρει τα στοιχεία σε 8 πυραύλους επιφανείας! Ο άνθρωπος περνά στο υπολογιστή τα στοιχεία με τι τρόπο εσύ θέλεις να εκτοξευτούν οι πύραυλοι. Λίγη προσοχή εδώ παρακαλώ! Εδώ ο άνθρωπος βάζει τον αριθμό των 1-4 εκτοξευτών στο σύστημα χειροκίνητα, από πια τετράδα πυραύλων θα εκτοξευτούν και με πια σειρά. Αυτό έχει μπει από πριν στο σύστημα. Ο άνθρωπος έχει επιλέξει σε ποιους από της τετράδες των πυραύλων θα πάνε τα στοιχεία του ραντάρ Α-Δ. Ο άνθρωπος έχει επιλέξει από τους πυραύλους κάθε τετράδας ποιος θα εκτοξευτή πρώτος. Τέλος ο άνθρωπος έχει επιλέξει αν θα εκτοξευτούν οι 4 πύραυλοι, ένας από κάθε μια τετράδα και μετά θα πρέπει να πατήσει το κουμπί για να εκτοξευτή η άλλη τετράδα πυραύλων. Εναλλακτικά μπορεί να επιλέξει να εκτοξευτούν κατά σειρά και οι 8 πύραυλοι ή ένας, ένας όπως παλιά!
Μετά την εκτόξευση των 8 πυραύλων επιφανείας, πρέπει το ραντάρ να μεταδώσει τα στοιχεία στους άλλους 8 πυραύλους και να γίνει η εκτόξευση τους όπως προηγούμενος ανέφερα. Ο θεωρητικά ταχύτερος χρόνος εκτόξευσης είναι 3 δευτερόλεπτα για να εκτοξευτούν οι 8 πρώτοι πύραυλοι επιφανείας. Εδώ πρέπει όμως να συνυπολογίσουμε τον χρόνο μεταδόσεις των δεδομένων από το ραντάρ μέσο του συστήματος έλεγχου πυρός κλπ. Ο χρόνος μεταδόσεις των στοιχείων ανέρχεται θεωρητικά σε 4 δευτερόλεπτα. Η επόμενη σειρά των 8 πυραύλων μπορεί και αυτή θεωρητικά να εκτοξευτή σε 3 δευτερόλεπτα. Με αυτόν τον τρόπο μέσα σε 10 δευτερόλεπτα μπορούν να έχουν εκτοξευτεί 16 πύραυλοι εναντίων του εχθρικού πλοίου, του δικού μας!
Οι πρώτοι 8 πύραυλοι με εκτόξευση σε 3 δευτερόλεπτα κατευθύνονται σε δυο κατευθύνσεις από 4 πυραύλους προς το πλοίο. Με μισό δευτερόλεπτο διαφορά που είναι 150 μέτρα η απόσταση που απέχει ο ένας πύραυλος από τον άλλον. Μετά με διαφορά 4 δευτερόλεπτων σε μια απόσταση των 1,200 μέτρων έρχονται και οι άλλοι 8 πύραυλοι επιφανείας.
Προσοχή όλα γίνονται με τον σωστό προγραμματισμό. Αν αλλάξεις και δεν βάλεις την σωστή σειρά εκτόξευσης πύραυλων των εκτοξευτών 1-4 ο χρόνος μεγαλώνει κατά πολύ. Η σωστή σειρά είναι να εκτοξεύσεις τους πυραύλους χιαστεί, δηλαδή 1 και 4 μετά 2 και 3 από της τετράδες των εκτοξευτών. Δεν παίζει κανένα ρόλο ο αριθμός του κελιού εκτόξευσης. Μετά επαναλαμβάνεις την διαδικασία εκτόξευσης 1 και 4 μετά 2 και 3. Αν επιλέξεις να εκτοξεύσεις το 1 και 3 δηλαδή τους εκτοξευτές που βρίσκονται στην μια μεριά του πλοίου. Θα πρέπει να περιμένεις λίγο για να φύγουν τα αέρια και μετά να εκτοξεύσεις τους πυραύλους από τους εκτοξευτές 2 και 4. Αν επιλέξεις να εκτοξευτούν με την σειρά 1 και 2, 3 και 4 ο χρόνος είναι ακόμα μεγαλύτερος.
Το σωστά εκπαιδευμένο πλήρωμα κάνει την διαφορά, αυτά δεν τα γράφουν τα βιβλία. Ο υπολογιστής εκτοξεύει με την σωστή καθυστέρηση τους πυραύλους, αναλόγως τα στοιχεία που του έχει βάλει μέσα ο άνθρωπος. Αφού δεν έχουμε εμείς πλοία με 16 πυραύλους επιφανείας, καλά θα κάνουν οι ιθύνοντες του ναυτικού να με διαβάσουν για να μάθουν για της απειλές που θα αντιμετωπίσουν. Ο χρόνος εκτόξευσης 8 πυραύλων επιφανείας από δυο τετραπλούς εκτοξευτές είναι μεγαλύτερος, για να μην πως υπέρ διπλάσιος από τους χρόνους εκτόξευσης των 16 πυραύλων επιφανείας.
Προσοχή ο χρόνος ανίχνευσης των εχθρικών πλοίων η αρχική που μετά θα γίνει στοχοποίηση-εγκλωβισμό, μετάδοση των στοιχείων στους πυραύλους δεν είναι 4 δευτερόλεπτα. Ο χρόνος που απαιτείτε είναι κατ ελάχιστον στα 10 δευτερόλεπτα θεωρητικά πάντα. Στην πράξη παίζουν πολλά ρόλο το ραντάρ, το σύστημα έλεγχου πυρός, το TACTICOS, ο καιρός αν έχει συνθήκες υψηλού κυματισμού, οι παρεμβολές κλπ. Θα τα δούμε μετά αυτά αναλυτικά αν ισχύουν και αν γίνετε και στην πράξη.
Διαβάζω και τρελαίνομαι!
Θα μπορέσει το πλοίο να αντιμετωπίσει 15 πυραύλους επιφανείας! Πως θα το κάνει αυτό με πυραύλους, με το STRALES, με το RAM, και με ένα αντιπυραυλικό πυροβόλο! Δεν βάζουμε μέσα στην συνισταμένη το ραντάρ, το σύστημα έλεγχου πυρός, το TASCTIKOS, τους ρυθμούς εκτόξευσης των ΜΚ-41, της παρεμβολές, της καιρικές συνθήκες και την συνδυασμένη επίθεση από ψηλά και χαμηλά ταυτόχρονα! Δεν υπολογίζουμε την επίθεση με βόμβες ανεμοπορίας με κατεύθυνση όχι με λέιζερ αλλά με ανίχνευση της εκπομπής του ραντάρ του πλοίου. Το έχουμε λύσει το πρόβλημα και είμαστε απόλυτα σίγουροι ότι τα ξέρουμε όλα. Ναι μωρέ ένα κουμπάκι είναι το πατάς και καθάρισες!
Έχω αναφέρει πολλές φόρες τα προβλήματα των ραντάρ και των συστημάτων τους και του TACTIKOS. Αν επιμένω να γράφω συνέχεια για το TACTIKOS είναι γιατί έχει την μεγαλύτερη πιθανότητα επιλογής. Σε πόσους πυραύλους ESSM II μπορεί να μεταφέρει τα στοιχεία, από το ραντάρ το σύστημα έλεγχου πυρός μέσο του TACTIKOS; Μήπως μόνο σε 8 πυραύλους; Έχει ναι η όχι το ραντάρ του πλοίου μας που θα επιλέξουμε πρόβλημα για να μπορεί να κάνει στοχοποίηση-εγκλωβισμό και τερματική καθοδήγηση σε στόχους που πετούν σε μεγάλο ύψος και σε επίπεδο θαλασσής ταυτόχρονα; Ας σοβαρευτούμε και να μην βλέπουμε τα οπλικά συστήματα απέξω αλλά μέσα τους. Τώρα πως θα κάνει έλεγχο, ανίχνευση, στοχοποίηση- εγκλωβισμό, μετάδοση στοιχείων και τερματική καθοδήγηση το Sea Fire σε τόσους πολλού στόχους, όσους διαβάζω να γράφουν κάποιοι και ταυτόχρονα και σε διαφορετικά ύψη! Τι ραντάρ είναι αυτό που δεν το έχει κανένας άλλος;
Τι θα γίνει σε μια ταυτόχρονη επίθεση από μεγάλο ύψος και από την επιφάνεια της θαλάσσης είναι το μέγα πρόβλημα. Έστω ότι έχει επιλεγεί η φρεγάτα SIGMA των 4.400 τόνων που θα έχει πυραύλους SM-2. Η πιθανότητα να συνάντηση εχθρικά αεροσκάφη σε αποστάσεις στα 80-150 χιλιόμετρα από την φρεγάτα είναι πολύ μεγάλη. Προσοχή δεν θα είναι μόνο τα αεροσκάφη που θα πάνε να χτυπήσουν την φρεγάτα, αλλά που θα πετούν γύρω από το νησί που απειλούν οι Τούρκοι. Δεν θα εκτοξεύσει πυραύλους οι φρεγάτα SM-2, σε αποστάσεις των 80-120 χιλιομέτρων εναντίων των εχθρικών αεροσκαφών; Έχει δυνατότητες το νέο ραντάρ Arar καλύτερες από το παλιό και πόσες; Αν το κάνουν επίτηδες οι Τούρκοι για να ρίξεις 2 πυραύλους SM-2 πόσες δυνατότητες θα χάσεις από το μοναδικό σου ραντάρ; Πόσους πυραύλους ESSM II θα μπορεί να εκτοξεύσει το πλοίο; Μήπως θα είναι λιγότεροι από 6;
Ερωτήματα χωρίς απάντηση; Όχι! Γιατί θα απαντήσω. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εκτόξευση 2 πυραύλους SM-2 και σχεδόν ταυτόχρονα 6 πυραύλους ESSM II το Arar 2. Δεν γίνετε με απλά λόγια να το κάνεις! Αν καταφέρει η TAHLES να βελτιώσει στο 100% το ραντάρ που το αποκλείω, θα μπορούσε να εκτόξευση 2 SM-2 και 4 ESSM II. Το αποκλείω γιατί ξέρω από ραντάρ και τι ισχύ χρειάζεται για να κατευθύνει πυραύλους πάνω από τα 100 χιλιόμετρα. Ισχύ ραντάρ και υπολογιστική ισχύς του συστήματος. Τώρα αν οι στόχοι είναι μπούφοι και συνεχίζουν να έρχονται εναντίων του πλοίου, αψηφώντας τα πάντα όλα αλλάζουν.
Εμείς όμως ενδιαφερόμαστε σε αποτροπή επίθεσης κορεσμού με 16 πυραύλους επιφανείας και συνεχώς μειώνουμε της δυνατότητες αποτροπής. Ξεχνάμε τα UAV που μπορεί να παίξουν τον ρόλο επίθεσης από μεγάλο ύψος, σε συνδυασμένη επίθεση εναντίων της φρεγάτας μας. Με μονό 4+4 πυραύλους ESSM II στην καλύτερη υπόθεση που θα εκτοξεύσεις εναντίων των 16 πυραύλων πόσους θα καταρρίψεις; Δεν προλαβαίνεις να εκτοξεύσεις πάνω από 4+4 πυραύλους που οι επόμενοι 4 θα δεχτούν τερματική καθοδήγηση μετά, δεν θα αστοχήσει κανείς; Οι πιθανότητες είναι μεγάλες να αστοχήσουν οι επόμενοι 4 πύραυλοι γιατί δεν έχουν τερματική καθοδήγηση από την αρχή! Τα επίσημα στοιχεία είναι 50% να αστοχήσουν και να μην προλάβουν τους πυραύλους. Όλα αυτά χωρίς οι πύραυλοι επιφανείας να κάνουν ελιγμούς!
Οι πύραυλοι ESSM II εκτοξεύονται κάθετα και μετά παίρνουν πορεία σε χαμηλό ύψος με γωνία 45 μοιρών. Στο κατάλληλο ύψος η γωνία κατολίσθησης γίνετε 60 μοίρες και αυξάνει συνεχώς μέχρι να φτάσουν σε ύψος των 100 μέτρων. Προσοχή δεν πετάνε σε ύψος μεγαλύτερο από τα 100 μέτρα, γιατί δεν θα δει η ενεργή κεφαλή ραντάρ τον πύραυλο επιφανείας. Η ταχύτητα όμως του πύραυλου πέφτει συνεχώς λόγο της πτήσης σε χαμηλό ύψος. Αν κάνεις το λάθος και βιαστείς να εκτοξεύσεις τους πυραύλους, σε αποστάσεις μεγαλύτερες από τα 20 χιλιόμετρα από τον πύραυλο επιφανείας η ταχύτητα είναι πολύ χαμηλή. Όπως καταλαβαίνουμε όλοι μας ο πύραυλος ESSM II αντιμετωπίζει μετωπικά τον πύραυλο επιφανείας. Πρέπει να έχει την κινητική ενέργεια να εκτελέσει ελιγμό, με 3 φορές περισσότερα G για να καταφέρει να καταρρίψει τον πύραυλο.
Μας μένουν 10 πύραυλοι αν πάνε όλα καλά, τι μπορεί να κάνει το RAM; Το πολύ να καταφέρει να καταστρέψει 4 πυραύλους, αν και τα επίσημα στοιχεία αναφέρουν κατώτερες επιδόσεις. Γιατί οι πύραυλοι θα κάνουν ανοδική πορεία για να μην μπορέσει ο πύραυλος του Ram να τους ακολουθήσει.
Μετά αρχίζει η μάχη των πυροβόλων πόση εμβέλεια έχει το STRALES; Μόνο 5 χιλιόμετρα! Το SRTALES που δεν έχω διαβάσει από κανέναν τι κάνει αυτό το οπλικό σύστημα; Πως λειτουργεί στην πράξη, όχι στα λόγια που ως συνήθως είναι παχιά από της εταιρίες. Θα αναφερθώ σε άλλο κείμενο στην πράξη μπορεί να καταστρέψει 2 πυραύλους, γιατί στα 6 περίπου χιλιόμετρα από το πλοίο αρχίζουν οι επόμενοι ελιγμοί των πύραυλων επιφανείας. Το έχω γράψει πως αναλόγως τον πύραυλο επιφανείας, τον έχεις προγραμματίσει να κάνει σε 3-4 διαφορετικές αποστάσεις από το πλοίο ελιγμούς. Αυτά βγαίνουν μέσα από το ραντάρ του πύραυλου που μετρά την απόσταση από το πλοίο και πάνε στην υπολογιστική μονάδα που δίνει της εντολές. Κάθε τι που σας γράφω είναι ελεγμένο από δικά μου προσωπικά στοιχεία, δεν θα τα βρείτε πουθενά.
Τελευταία γραμμή άμυνας τα millennium των 35 χιλιοστών. Τώρα πως θα καταφέρεις με ένα πυροβόλο να καταρρίψεις 4 πυραύλους επιφάνειας που θα κάνουν ελιγμούς, απλά δεν γίνετε για πάνω από δυο. Λυπάμαι αλλά έχασες το πλοίο ολοσχερώς και δεν αναφέρομαι σε ένα σενάριο αλλά στην σκληρή πραγματικότητα.
Σύνοψη: Πρέπει να εξετάσουμε διεξοδικά τι οπλικά συστήματα πρέπει να βάλουμε στα νέα πλοία μας από όλες της παραμέτρους. Το κείμενο είναι μικρό και δεν επεκτάθηκα σε δυνατότητες και προβλήματα των ενεργών κεφαλών IR και ραντάρ των πυραύλων. Δεν ανέφερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με την γωνία που πρέπει να είναι πολύ μικρή, για να δουν έναν πύραυλο που πετάει στα 5 μέτρα από την επιφάνεια της θαλάσσης. Δεν ανέφερα ούτε τα προβλήματα από της καιρικές συνθήκες που επηρεάζουν, τα ραντάρ και της ενεργές κεφαλές των πυραύλων. Παρέλειψα και το πρόβλημα των παρεμβολών που μειώνουν την αποτελεσματικότητα των ραντάρ στο 50% και το πλοίο δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τους 16 πυραύλους εναντίων του.
Τι ξέρει ο ναυπηγός και τι ξέρει ο ηλεκτρονικός και σχεδιαστής οπλικών συστημάτων
Αυτά τα συστήματα τα ξέρει ο ναυπηγός που τα βάζει επάνω στην σχεδίαση του πλοίου; Όχι δυστυχώς δεν τα ξέρει. Ξέρει μόνο να τοποθετεί έτοιμα συστήματα. Μήπως νομίζετε πως ξέρουν οι ναυπηγοί πως τα κελιά ΜΚ-41 βγαίνουν σε πολλές εκδόσεις; Βγαίνουν σε εκδόσεις 1Χ1, 1Χ2, 1Χ3, 1Χ4, 2Χ2, 2Χ3 και 2Χ4 κελιών. Όλες οι εκδόσεις 1Χ2, 1Χ3, 1Χ4, 2Χ2, 2Χ3 και 2Χ4 έχουν την δυνατότητα να μεταφέρουν τα στοιχεία σε 2 κελιά πυραύλων και να τους εκτοξεύσουν με καθυστέρηση ενός δευτερόλεπτου! Το να βάζεις σε μια σχεδίαση σε μια θέση του πλοίου 2 ΜΚ-41 των 8 κελιών έκαστο. Το κάνει ο ναυπηγός γιατί δεν ξέρει τι άλλο καλύτερο θα μπορούσε να κάνει.!
Ο ηλεκτρονικός όμως πρέπει και είναι υποχρεωμένος να τα ξέρει αναλυτικά και με πάση λεπτομέρεια! Ο ηλεκτρονικός θα πρέπει να καθοδηγήσει τους ηλεκτρολόγους για να βάλουν τα καλώδια για την διασύνδεση των συστημάτων. Ο ηλεκτρονικός πρέπει να σύνδεση το ραντάρ από την κεραία με τα καλώδια στο χώρο του καταστρώματος που είναι οι μονάδες. Μετά να το πάει στο σύστημα έλεγχου πυρός και στο TACTIKOS και από εκεί να το μεταφέρει στα κελιά ΜΚ-41, στους πυραύλους επιφανείας κλπ. Ο ηλεκτρονικός πρέπει να ξέρει πόσα καλώδια φεύγουν από το ΜΚ-41 και που πάει το κάθε ένα. Δηλαδή τα δυο που μεταφέρουν στα κελιά τα σήματα από το TACTIKOS, η λεγόμενη σηματοδοσία που μας αναφέρει την κατάσταση του συστήματος κλπ. Το ίδιο κάνει ο ηλεκτρονικός σε έναν πύραυλο επιφανείας όταν κατασκευάζεται και σχεδιάζετε. Πρέπει ο ηλεκτρονικός να μεταφέρει με καλώδιο τα στοιχεία από το ραντάρ στο υπολογιστικό σύστημα κλπ.
Δεν σχεδιάζεις ένα πλοίο μόνο με ναυπηγούς! Χρειάζονται όλες οι ειδικότητες και ποιο πολύ από όλους χρειάζεσαι τον ηλεκτρονικό που ξέρει τα περισσότερα! Ποιος ξέρει για την απαιτούμενη ηλεκτρική ισχύ στα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου που είναι στο 75-85% της συνολικής; Ποιος ξέρει για το SONAR; Ο ηλεκτρονικός που για αυτό δεν αναφερθήκαμε καθόλου. Ποιος ξέρει για της ανθυποβρυχιακές τορπίλες; Ο ηλεκτρονικός γιατί είναι υποχρεωμένος να σχεδιάσει τον ειδικό ακουστικό ερευνητή εντοπισμού των ελίκων του υποβρυχίου! Ποιος ξέρει από της ενεργές κεφάλες ραντάρ και υπερύθρων αλλά και από τον εντοπισμό της εκπομπής των πύραυλων αντί ραντάρ; Σε όλες της περιπτώσεις που θα μπορούσα να σας γράψω πολλές ακόμα, μόνο ο ηλεκτρονικός είναι υποχρεωμένος να τα ξέρει όλα αυτά. Δεν μπορούν να καταλάβουν κάποιοι πως ο ηλεκτρονικός είναι ο κρισιμότερος παράγοντας στην σχεδίαση ενός πλοίου; Πρέπει να τα ξέρει σχεδόν όλα για να μπορεί να δουλέψει. Έτσι δεν είμαι μόνο ηλεκτρονικός και μηχανικός ραντάρ αλλά σχεδιαστής οπλικών συστημάτων. Κάποιοι τρελαίνονται όταν διαβάζουν αυτόν τον όρο σχεδιαστής οπλικών συστημάτων; Ναι γιατί πρέπει να ξέρω να κάνω της μετατροπές στο πλοίο και στην σχεδίαση για να έχει την όσο το δυνατόν καλύτερη αποτελεσματικότητα.
Μετατροπές σε ένα πλοίο δεν σημαίνει αυτό που λέει το πολεμικό μας ναυτικό για την Γαλλική φρεγάτα, πως θέλουμε να μας βάλετε ένα Ram και ένα STRALES. Αυτό δεν είναι μετατροπή σε ένα πλοίο! μετατροπή είναι αυτό που έχω κάνει για την φρεγάτα της Ολλανδίας SIGMA και την κορβέτα ALS 100 των 105 μέτρων με αύξηση του μήκους στα 110 μέτρα. Το όριο της ευρωκορβέτας είναι τα 110 μέτρα και τα δυο πλοία παίρνουν τα ιδία οπλικά συστήματα. Το ζητούμενο είναι όχι μόνο να βάζεις και να προτείνεις σε ένα πλοίο οπλικά συστήματα, αλλά και να τα ξέρεις να τα τοποθετήσεις. Να ξέρεις γιατί τα βάζεις και πόση μαχητική αξία θα έχουν στο πλοίο συνολικά μετά την τοποθέτηση τους.
Τι οπλικά συστήματα και ραντάρ πρέπει να έχει το πλοίο μας;
Αν και έχω αναφερθεί πολλές φορές σε διάφορες επιλογές, όλες έγιναν σε μια ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια βελτιώσεις της μαχητικότητα του πλοίου. Το πλοίο μας πρέπει να έχει 2+2 ραντάρ το Arar 2 και το ραντάρ SM-400 στον ιστό i-Mast 400. Δυο ακόμα ραντάρ NS-50 που μπορούν να τοποθετηθούν στην θέση των STIR. Αυτό έχει να κάνει όπως έχω εξήγηση για την δυνατότητα καλύτερης τερματικής καθοδήγηση και δυνατότητας εκτοξεύσεις μεγαλύτερου αριθμού των πύραυλων επιφανείας και αέρα! Τα ραντάρ βλέπουν και εκτοξεύουν τους πυραύλους επιφανείας και αέρα!
Πυροβόλο πλώρης των 76 χιλιοστών με σύστημα STRALES
Πυροβόλο πρύμνης m-110 των 57 χιλιοστών.
Πυροβόλα millennium 2 των 35 χιλιοστών στο μεσόστεγο και 2 των 30 χιλιοστών.
Ένα σύστημα Ram τοποθετημένο στο πρόστεγο πριν την γέφυρα.
Δυο τορπιλοσωλήνες με τορπίλες των 533 χιλιοστών για στόχους επιφάνειας.
Οπωσδήποτε διπλά εφεδρικά ηλεκτρικά κυκλώματα και έλεγχου πυρός στο πλοίο. Όλα τα εφεδρικά συστήματα δεν μπαίνουν στον ιστό i-Mast, ούτε είναι κοντά του, ούτε οι μονάδες των δυο ραντάρ NS-50.
Τα κελιά πυραύλων στο πρόστεγο πίσω από το πυροβόλο των 76 χιλιοστών είναι: δυο 1Χ4 και ένα των 2Χ2 και τοποθετούνται αντί για τα δυο ΜΚ-41 των 8 κελιών. Ο αριθμός των κελιών που βάζω έχει να κάνει με την δυνατότητα εκτόξευσης περισσότερων πυραύλων και της εφεδρικής ηλεκτρογεννήτριας που μπαίνει κάτω στο κατάστρωμα στον κενό χώρο των 2Χ2 κελιών. Με αυτήν την μετατροπή μπορείς να μεταδόσεις τα στοιχεία σε 6 πυραύλους και να εκτοξεύσεις με διαφορά ενός δευτερόλεπτου τους τρεις. Μετά μπορείς να εκτοξεύσεις τους επόμενους τρεις.
Τα κελιά ΜΚ-41 στο μεσόστεγο από δυο των 8 κελιών (2Χ4) είναι σε: δυο των 1Χ4 εξωτερικά και δυο των 2Χ2 εσωτερικά. Το ίδιο ακριβώς μέγεθος έχουν τα δυο με την μετατροπή που αναφέρω. Οι αγωγοί-τα καλώδια και τα συστήματα παρακολούθησης και μετάδοσης των στοιχείων, είναι τοποθετημένα εξωτερικά περιμετρικά των κελιών και όχι εσωτερικά. Με αυτήν την μετατροπή μπορείς να μεταδώσεις τα στοιχεία σε 8 πυραύλους, να εκτοξεύσεις με διαφορά του ενός δευτερολέπτου 4 πυραύλους και μετά τους άλλους 4.
Πριν από αυτην την μετατροπή το πλοίο είχε 4 ΜΚ-41 των 8 κελιών. Μπορούσες να μεταδώσεις τα στοιχεία σε 8 πυραύλους, να εκτοξεύσεις τους 4 και μετά τους άλλους 4 πυραύλους. Με την μετατροπή που αναφέρω μπορείς να μεταδόσεις τα στοιχεία σε 14 πυραύλους, να εκτοξεύσεις 7 πυραύλους και μετά τους άλλους 7 πυραύλους. Όπως καταλαβαίνουμε άλλη η δυνατότητα εκτόξευσης 8 πυραύλων ESSM II και άλλο 14 πυραύλων ESSM II. Η διαφορά είναι τεράστια γιατί τώρα μπορούμε τα 4 ραντάρ, να κάνουμε τερματική καθοδήγηση σε όλους τους πυραύλους (αν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία της εταιρίας TAHLES).
Δεύτερο μηχανοστάσιο με δυο μηχανές ντίζελ που κινούν δυο υδροπροωθητές, κοστίζει λιγότερο από την ηλεκτροπρόωση στην φρεγάτα SIGMA και έχει λιγότερο βάρος. Με της επιπλέον δυο μηχανές ντίζελ η φρεγάτα θα έχει ταχύτητα 33-34 κόμβους, την δυνατότητα μικρότερης στροφής και ταχέων ελιγμών λόγο των υδροπροωθητών. Πρέπει να υπάρχει εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια εκτός μηχανοστασίου μεγάλης ισχύος, δυο SONAR και τορπίλες εναντίων υποβρυχίων. Ένα ελικόπτερο μεσαίου μεγέθους, ένα V-STOL UAV και 2 υποβρύχια ή θαλάσσια αυτόνομα οχήματα.
Οι τοποθέτηση των κελίων ΜΚ-41, έχουμε της κατάλληλες γνώσεις για της μετατροπές;
Για κάθε μετατροπή που προτείνω, δεν βάζω τα συστήματα έτσι στην τύχη χωρίς να ξέρω τι γίνετε από κάτω μέσα στο πλοίο. Αυτή είναι η απόδειξη των γνώσεων μου και της αξίας μου και θα το αναλύσω. Πως μπαίνουν στο πλοίο τα κελιά ΜΚ-41; Συνήθως μπαίνουν κατά το διαμήκης του πλοίου και όχι εγκάρσια. Εγκάρσια μπαίνει ένα κελί 2Χ4 κατά το διαμήκης μπαίνουν τα 2 ΜΚ-41 με 2Χ4 κελιά έκαστο. Μπαίνουν με αυτόν τον τρόπο τα δυο κελιά ΜΚ-41 γιατί στα πλευρά του πλοίου υπάρχει περισσότερος κενός ανεκμετάλλευτος χώρος. Στα πλευρά του πλοίου θα μπουν οι αγωγοί τα καλώδια δηλαδή που θα συνδεθούν με τα ΜΚ-41
Στο πρόστεγο πίσω από το πυροβόλο με τα δυο 1Χ4 κελιά που μπαίνουν στης άκρες δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα τοποθέτησης. Με τα κελιά 2Χ2 που μπαίνουν ανάμεσα τους ( ανάμεσα στα κελία 1Χ4) υπάρχει ο κενός χώρος των 2Χ2 κοιλιών που στην πράξη αφαιρέσαμε για να μπει η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια εκεί θα μπουν τα καλώδια.
Στο μεσόστεγο εκεί υπάρχει ένα πρόβλημα για την τοποθέτηση, για αυτό είπα πως πρέπει να μεγαλώσει κατά 5 μέτρα το πλοίο. Υπάρχει λύση για όλα τα προβλήματα και θα την αναφέρω. Από τα δυο ΜΚ-41 με 8 κελιά έκαστο που βγαίνουν τα καλώδια στα πλευρά του πλοίου θα βάλουμε: δυο ΜΚ-41 με 1Χ4 κελιά στης άκρες και ενδιάμεσα δυο ΜΚ-41 με 2Χ2 κελιά έκαστο. Στα ΜΚ-41 2Χ2 κελιά τα καλώδια πρέπει να βγουν σε άλλες θέσεις περιμετρικά, εδώ χρειαζόμαστε 30+30 εκατοστά μεγαλύτερο χώρο. Αν δεν μπορεί να διασκευαστεί το σχέδιο του πλοίου, υπάρχει εναλλακτική λύση. Θα μπουν 1Χ2 και 2Χ2 κελιά στην θέση των δυο 2Χ2! Χάνουμε δυο κελιά αλλά δεν χάνουμε καθόλου τον ρυθμό εκτόξευσης που παραμένει 7+7 πυραύλους.
Το πως μπαίνουν τα ΜΚ-41 στο πλοίο το ανέλυσα, όχι βάζω αυτό και αυτό σε φωτοκόπια και λέω πως μπαίνουν μετά. Είναι λάθος να μπουν σε ομάδες οι πύραυλοι. Το σωστό είναι να μπουν σε πολλές διαφορετικές θέσεις οι πύραυλοι. Από τα 32 κελιά θα έχουμε 28 ή 26 ή 30 αν βάλουμε την εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια σε άλλη θέση. Εδώ συζητάμε να αγοράσουμε για πλοίο με 13 μόνο κελιά αν είναι δυνατόν! Τα 14 κελιά, τα 7+7 που αναφέραμε σε ταυτόχρονη δυνατότητα εκτόξευσης, είναι 56 πύραυλοι ESSM II μέσα στο πλοίο. Η γνώμη μου είναι να έχει τουλάχιστον 12 κελιά με 48 πυραύλους ESSM II. Ο αριθμός των πυραύλων SM-2 είναι 12-14 και των VLASROC 2-4, χαμηλός ίσως για πολλούς αλλά ικανοποιητικός.
Προσοχή άλλο να κατευθύνονται 8 πύραυλοι επιφανείας εναντίων του πλοίου και άλλο 16 πύραυλοι. Άλλο είναι να κατευθύνονται 4+4 πύραυλοι επιφανείας με 300+ μέτρα απόσταση ο ένας από τον άλλον η κάθε μια τετράδα. Και άλλο είναι να σου κατευθύνονται 8+8 πύραυλοι με απόσταση 150 μέτρα ο ένας από τον άλλον. Στην πράξη στους 8 πυραύλους επιφανείας οι 4 κατευθύνονται προς τον στόχο από δυο κατευθύνσεις με απόσταση τουλάχιστον τα 600 μέτρα ο ένας από τον άλλον. Τα πάντα άλλαξαν και δεν το κατάλαβε κανείς, με την τοποθέτηση τεσσάρων τετράδων πύραυλων επιφανείας στα πλοία. Δεν αυξήθηκε μόνο ο αριθμός των πύραυλων στο διπλάσιο, μειώθηκε και ο απαιτούμενος χρόνος εκτόξευσης τους. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας είναι το κρίσιμο στοιχείο σε επιθέσεις κορεσμού. Δεν αντιμετωπίζεις τους πυραύλους σχεδόν έναν, έναν αλλά με ελάχιστη διαφορά σε δευτερόλεπτα. Στην πράξη δεν προλαβαίνεις να αντιδράσεις τόσο εύκολα όσο τα περιγράφω. Αλληλό εμπλέκονται τα συστήματα μεταξύ τους και κάνουν λάθη οι άνθρωποι που τα χειρίζονται. Αυτό είναι το συμπέρασμα και το νόημα αυτού του κειμένου: πως ακόμα και αξιόλογες σχεδιάσεις δεν μπορούν να αντέξουν μια μαζική προσβολή από 16 πυραύλους επιφανείας. Ουτε τα τεράστια μεγάλα Αμερικάνικα αντιτορπιλικά έχουν της ικανότητες να το κάνουν που μπορούν να καταστραφούν από μια φρεγάτα σε μια σύγκρουση.
Στην παραπάνω εικόνα φαίνονται τα συστήματα ελέγχου και που πρέπει να πάνε τα καλώδια με πάση λεπτομέρεια.
https://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/VLS_Baselines.pdf
Γεώργιος Δικαίος ηλεκτρονικός μηχανικός ραντάρ σχεδιαστής οπλικών συστημάτων.
PowerPoint Presentation (mit.edu)
Γενικά περί ραντάρ.
Θα ακολουθήσει η τρίτη συνέχεια με το κείμενο για το πυροβόλο των 76 χιλιοστών με το σύστημα STRALES.
Πηγή: Militaire News
0 comments