«Στα φρένα» το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 50: Μεγάλο αγκάθι τα “αντισταθμιστικά ωφελήματα”…

Γι’ ακόμη μια φορά σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες τα F-16 Block 50 δεν συμπεριλαμβάνονται στην συζήτηση της επιτροπής εξοπλισμών της Βουλής. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

ΡΕΠΟΡΤΑΖ HELLAS JOURNAL

Τα μαχητικά F-16 Block 50 παραμένουν στην γραμμή εκκίνησης προς αναβάθμιση, αλλά προς ώρας όπως όλα δείχνουν πιθανά δεν θα πάρουν σειρά προτεραιότητας ούτε κι αυτή τη βδομάδα ώστε να περάσουν από την αρμόδια επιτροπή της ελληνικής Βουλής.

Πολλοί αξιωματικοί μέσα από τις προηγούμενες αναβολές είχαν εκτιμήσει πως το πρόγραμμα για τα 38 μαχητικά θ’ αποκτούσε και έντονη σημειολογία παίρνοντας το πράσινο φως από το κοινοβούλιο την Πέμπτη, ημέρα δηλαδή της υπογραφής της αμυντικής συμφωνίας Ελλάδας και Αμερικής στην Ουάσιγκτον.

Αλλά και αυτό το σενάριο της βαθιάς σημειολογίας που αυξάνει περαιτέρω τα βήματα προς έναν υπέρ σύγχρονο αεροπορικό στόλο, φαίνεται ότι φρενάρει διότι υπάρχουν κατά ορισμένους κύκλους- εκτός της Λεωφόρου Μεσογείων- σημεία που πρέπει να αποσαφηνιστούν.

Πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ξεκαθαρίζουν ότι ο Νίκος Παναγιωτόπουλος θέλει τα μαχητικά F-16 Block 50 να περάσουν το ταχύτερο δυνατό από την επιτροπή της Βουλής, όμως από την άλλη πλευρά, λένε οι ίδιες πηγές, διάφορες ενστάσεις που έχουν να κάνουν με τα κόστη του προγράμματος έχουν επιβραδύνει, άγνωστο πόσο, την εξέλιξή του.

Αυτές οι όχι ευχάριστες πληροφορίες έρχονται σε μια περίοδο όπου η Πολεμική Αεροπορία, απ’ όποια πλευρά κι αν τη δει κανείς τουλάχιστον σε επίπεδο μαχητικών αεροσκαφών, λειτουργεί με πλήρη ισχύ στον Επιτελικό της κινητήρα, σχεδιάζοντας τις Πολεμικές Μοίρες του μέλλοντος που θα μπορούν να δημιουργήσουν τις συνθήκες αεροπορικής υπεροχής.

Αλλά και η κυβέρνηση έχει δείξει ότι δεν ακολουθεί στα θέματα άμυνας και αύξησης της αποτρεπτικής ισχύς τα βήματα των προκατόχων τους.

Τι φρενάρει όμως την είσοδο του προγράμματος αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 50 που είχαν αποκτηθεί το 1992 από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη;

Ένα πρόγραμμα x 3

-Το κόστος αυτού του προγράμματος που βρίσκεται ακόμη προ των πυλών του κοινοβουλίου και δεν έχει ληφθεί η τελική απόφαση, αν θα περάσει από την επιτροπή αυτή την εβδομάδα, φτάνει τα 700 εκ. ευρώ.

-Μέσα στο πρόγραμμα αναβάθμισης των «50αριών» όμως υπάρχουν ακόμη δυο υπό-προγράμματα εξίσου σημαντικά για την Πολεμική Αεροπορία. Η προμήθεια των ατρακτιδίων Sniper και νέα «έξυπνα» όπλα για το σύνολο του αναβαθμισμένου στόλου των F-16.

-Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 σ’ ένα επίπεδο που ξεπερνά τα σημερινά Advanced που διαθέτουν οι 335 και 336 Μοίρες στον Άραξο, σύμφωνα με Επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας φτάνει τα 420 εκ. ευρώ.

  • Αυτό το ποσό προκύπτει διότι όλα εκείνα τα ηλεκτρονικά (σ.σ. απάρτια στην αεροπορική διάλεκτο) που αφαιρούνται από τα υπό αναβάθμιση F-16 Block 52 Advanced και F-16 Block 52 plus στην ΕΑΒ, θα περάσουν στα «50άρια», εκτός κι αν για κάποιον λόγο αυτά τα πολύτιμα αντικείμενα θέλουμε να σκουριάσουν και στο τέλος κριθούν ακατάλληλα, χάνοντας έτσι περίπου 160-180 εκ. ευρώ.

-Τα ατρακτίδια Sniper είναι πάνω από μια δεκαετία πάγιο αίτημα του αεροπορικού Επιτελείου ώστε ν’ αφήσουν στο παρελθόν τα Lantirn, παρωχημένης πλέον τεχνολογίας. Η Πολεμική Αεροπορία έχει ζητήσει περισσότερα από τριάντα ενώ το κόστος αυτών αγγίζει περίπου τα 150 εκ. ευρώ.

-Παράλληλα τα νέα «έξυπνα» όπλα, τόσο από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και το Ισραήλ βρίσκονται σ’ αυτό το συνολικό «πακέτο» που στέλνει την Πολεμική Αεροπορία πολλά χρόνια μπροστά.

Αγκάθι τ’ αντισταθμιστικά

Πάντως δεν είναι λίγοι εκείνοι που ομιλούν για προβληματισμό στο υπουργείο αλλά και γι’ αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης σ’ ότι έχει να κάνει με το κόστος και κυρίως με τα αντισταθμιστικά ωφελήματα που προσφέρει η κατασκευάστρια εταιρεία για τις εγκαταστάσεις στην 111 Πτέρυγας Μάχης στην Αγχίαλο καθώς ο προγραμματισμός που έχει γίνει είναι η αναβάθμιση αυτή να γίνει στην μητρική βάση των F-16 Block 50.

  • Σε αυτό το πρόγραμμα αναμένεται ότι δεν θα λείψουν διαξιφισμοί και γύρω από το θέμα της ΕΑΒ, δηλαδή γιατί η αναβάθμιση να μην γίνει στο αεροπορικό εργοστάσιο αλλά στην αεροπορική βάση της Αγχιάλου. Ο φόρτος που υπάρχει στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι ήδη γνωστός, όπως και οι καθυστερήσεις σε πολλά Εθνικά και Διεθνή προγράμματα που τρέχουν εκεί, λόγω του μικρού αριθμού τεχνικών που εργάζονται πλέον στην εταιρεία.

Το μείζον όμως σ’ αυτή την υπόθεση «θρίλερ» για την Πολεμική Αεροπορία είναι πως λεκτικά όσοι πρέπει να κινηθούν διατυμπανίζουν ότι «πρέπει» και «θέλουμε». Αν ωστόσο υπάρχει αυτή η θέληση μένει ν’ αποτυπωθεί δια της προβλεπόμενης οδού εκδήλωσης πρόθεσης αναβάθμισης των 38 αεροσκαφών.

Πηγή: https://hellasjournal.com/


thumbnail
About The Author

0 comments