ΑΓΗΝΩΡ: Η πολύ ενδιαφέρουσα ελληνική πρόταση για σκάφος ειδικών επιχειρήσεων

Αν και στη δημοσιότητα είναι τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας και η δική τους μοίρα, διάσωση, ιδανικά και η συμμετοχή στην κατασκευή μεγάλων πλοίων επιφανείας για το Πολεμικό μας Ναυτικό, υπάρχει στην Ελλάδα σημαντική δραστηριότητα στο χώρο των μικρών ναυπηγικών σχεδιάσεων. Και ένα από αυτά με μεγάλο αμυντικό ενδιαφέρον είναι το ταχύπλοο πολλαπλών αποστολών “Αγήνωρ”: ένα ελαφρύ σκάφος ειδικευμένο σε γρήγορη περιπολία και υποστήριξη ειδικών επιχειρήσεων σε παράκτιο περιβάλλον. Η σχεδίαση έρχεται από την Navinco, εταιρεία με έδρα τον Πειραιά με εμπειρία στη σχεδίαση και ναυπήγηση κυρίως σκαφών αναψυχής, ιστιοπλοϊκών αλλά και ειδικών χρήσεων, όπως πυρόσβεσης. Το πρώτο Αγήνωρ μάλιστα έχει ολοκληρωθεί -στα Ελληνικά Ναυπηγεία τα οποία συμμετείχαν ένθερμα- και προορίζεται να ενταχθεί στη Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών του Ναυτικού, το οποίο έδωσε και τις κατευθυντήριες γραμμές. Έτσι έχουμε μια καθαρά ελληνική προσπάθεια με την -τόσο απαραίτητη- ορθή συνεργασία αμυντικών εταιριών και ενόπλων δυνάμεων.


Το σκάφος της Navico είναι ολομεταλλικό με κλειστό χώρο μεταφοράς αγήματος ειδικών δυνάμεων και κλειστό χώρο διακυβέρνησης. Το σκάφος εξοπλίζεται με σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα ναυτιλίας, παρατήρησης και επιτήρησης (ραντάρ, βυθόμετρο, ηλεκτρονική πυξίδα, ηλεκτροοπτικό σύστημα) και φέρει οπλισμό ενός τηλεχειριζόμενου σταθμού πολυβόλου 12,7 χιλιοστών (προσβάσιμου και από το εσωτερικό) στην πλώρη και χειροκίνητων πολυβόλων στα πλαϊνά.


Ο “Αγήνωρ”, από το όνομα του μυθολογικού βασιλιά της Τύρου, γιού του Ποσειδώνα και πατέρα της Ευρώπης, έχει εκτόπισμα 22 τόνους, ταχύτητα 35 κόμβους (διατηρούμενη) με την οποία μπορεί να επιχειρήσει σε αποστάσεις ως 350 ναυτικά μίλια και να μεταφέρει ομάδα ως 10 πλήρως εξοπλισμένων ανδρών των ειδικών επιχειρήσεων μαζί με μια πνευστή λέμβο μήκους 4,7 μέτρων για την απόβαση τους, η οποία αναπτύσσεται σε ράμπα στο πίσω μέρος. Το πλήρωμα είναι μόλις 4 άτομα, ενώ αναφέρεται πως είναι ικανό να αναπτύξει ταχύτητες που ξεπερνούν τους 45 κόμβους για μικρά διαστήματα.

Σύγκριση προδιαγραφών του Αγήνωρ (δεξιά) με το αμερικανικό ΜΚ V των εκεί ειδικών δυνάμεων. Το Αγήνωρ είναι μικρότερο σημαντικά αλλά διατηρεί ίδιο λόγο ωφέλιμου βάρους/συνολικό, οπότε μπορεί να εξυπηρετήσει σε ένα αρχιπελαγικό περιβάλλον όπως του Αιγαίου.

Το σκάφος έχει το χώρο διακυβέρνησης σε μια κλειστή υπερκατασκευή στο κέντρο, το χώρο της ομάδας μάχης εμπρός και τους κινητήρες πίσω. Η κατασκευή είναι από κράματα αλουμινίου που εξασφαλίζουν στιβαρότητα και μικρό σχετικά βάρος. Το σχέδιο της τρόπιδας είναι αμφικλινές (V-shaped) με κλίση 27 μοιρών που σύμφωνα με τους υπευθύνους εξασφαλίζει εξαιρετικές επιδόσεις αξιοπλοΐας ειδικά σε ταραγμένη θάλασσα, σταθερότητας και ταχύτητας.

Η κίνηση παρέχεται από δύο κινητήρες MAN 8V 1.200 HP στις 2.300 στροφές το λεπτό που συνδυάζονται με κιβώτιο ταχυτήτων ZF 2000A, και δύο σύγχρονους έλικες Q-SPD 230.

Εξαιρετική προσθήκη είναι τα ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα πληρώματος και επιβατών που εξασφαλίζουν μια άνετη και ασφαλή μετακίνηση, στοιχεία απαραίτητα για πολύωρο ταξίδι ακόμη και σε ισχυρό κυματισμό. Στις ενδιαιτήσεις περιλαμβάνεται και τουαλέτα για τους επιβαίνοντες.

Το σχέδιο του “Αγήνωρ” κινείται στη φιλοσοφία των ΣΑΠ Mark V που απέκτησε πρόσφατα μεταχειρισμένα η Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών του ΠΝ. Το Mk V είναι κατά 35% περίπου μεγαλύτερο σε διαστάσεις και λίγο καλύτερο σε επιδόσεις, κυρίως στους τομείς της ταχύτητας και της ακτίνας δράσης, αλλά οφείλει κάποιος να σκεφτεί ότι σχεδιάστηκε για τις ανάγκες μιας υπερδύναμης με ανάγκη πλεύσης σε μεγάλες αποστάσεις από τις βάσεις του και τα πλοία του στόλου. Και όχι για μια παράκτια δύναμη με συμπλέγματα νησιών που μπορούν να φιλοξενήσουν προωθημένες βάσης ανεφοδιασμού και υποστήριξης σε αποστάσεις λίγων μιλίων από την περιοχή επιχειρήσεων.

Έτσι ο “Αγήνωρ” ικανοποιεί την απαίτηση που έχει περιγράψει η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων για ένα σκάφος που θα μπορεί να μεταφέρει μια ομάδα καταδρομών με ταχύτητα και ασφάλεια, με τη διαδρομή να είναι το δυνατόν λιγότερο επιβαρυντική και τα στελέχη να φθάνουν ξεκούραστα και (το βασικό) στεγνά!

Το σκάφος μπορεί, να δράσει και ως ταχύ περιπολικό/έρευνας-διάσωσης για τις ανάγκες των σωμάτων ασφαλείας, με το σταθεροποιημένο πύργο πολυβόλου των 12,7 χλσ. ενώ διαθέτει ραντάρ και αισθητήρα MLT-SUR-100 της Miltech. Οπότε μπορεί να εντοπίσει σκάφη ή ανθρώπινες φιγούρες από χιλιόμετρα μακρυά μέρα ή νύχτα (έως 9 χλμ. για μεσαίου μεγέθους σκάφη), μια ικανότητα που έχει αποδειχθεί μεγάλης σημασίας στην ειρήνη ή στις επιχειρήσεις.

Πηγή: ptisidiastima.com 

thumbnail
About The Author

0 comments