SK-105 Kürassier: Λύση που έχασε το αγαπητό ΓΕΣ για τη θωράκιση των νήσων

Μια σημαντική ευκαιρία για την ενίσχυση της άμυνας των μικρών νησιών του Ανατ. Αιγαίου με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος έχασε πριν από εφτά χρόνια ο Ελληνικός Στρατός για λόγους που σε πολλούς προκαλούν θυμηδία. Ήταν το 2013 όταν ο Στρατός της Αυστρίας αποφάσισε να εκποιήσει 124 ελαφρά άρματα μάχης τύπου SK-105 Kürassier της εταιρείας Österreichische Saurerwerke AG / Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH (AUT) τα οποία βρίσκονταν σε αποθήκευση.

Τα άρματα μάχης θα πωλούνταν μαζί με τα ανταλλακτικά τους τα πυρομαχικά τους τα εγχειρίδια χρήσης και επισκευών και τα λοιπά υλικά υποστήριξης. Τα οχήματα είχαν τοποθετηθεί σε αποθήκες και επειδή ο Στρατός της Αυστρίας πλήρωνε κάθε χρόνο πολλά χρήματα για την φύλαξη τους, αποφασίστηκε η εκποίηση τους έναντισυμβολικού τιμήματος κάτω των 10 εκατ. ευρώ δηλαδή 80.000 ευρώ το κάθε όχημα μαζί με τα πυρομαχικά και τον λοιπό εξοπλισμό.

Η ύπαρξη των αρμάτων μάχης έγινε γνωστή στον τότε Α/ΓΕΣ Στρατηγό Χρίστο Μανωλά, ο οποίος άμεσα ζήτησε από την Διεύθυνση Ιππικού Τεθωρακισμένων του ΓΕΣ να του ετοιμάσουν μια μελέτη για το ενδεχόμενο απόκτησης των αρμάτων μάχης SK-105 Kürassier από τον Ελληνικό Στρατό.

Τα αυστριακά ελαφρά άρματα μάχης και πιο ειδικά η έκδοση SK-105/Α2 Kürassier έχει τριμελές πλήρωμα, βάρος 18,6 τόνους, συνολικό μήκος 7,69 μέτρα, μήκος σκάφους 5,58 μέτρα, πλάτος 2,5 μέτρα, συνολικό ύψος 2,52 μέτρα και εδαφική ανοχή 0,4 μέτρα.

Το αυστριακό ελαφρύ άρμα μάχης έχει εμβέλεια 470 χλμ επί οδοστρώματος και 360 χλμ εκτός δρόμου, δεξαμενή καυσίμων χωρητικότητας 420 λίτρα, ενώ μπορεί να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 68 χλμ/ώρα. Το όχημα προωθείται από τον 6κύλινδρο κινητήρα Steyer 9FA, ο οποίος αποδίδει 370 ίππους, σε συνδυασμό με το αυτόματο σύστημα μετάδοσης κίνησης τύπου ZF 6HP 600.

Το SK-105 Kürassier είναι εξοπλισμένο με το πυροβόλο 105.G1 των 105 χλστ, με ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χλστ και ένα στην οροφή του άρματος για τον αρχηγό του επίσης των 7,62 χλστ. Το πυροβόλο του άρματος τροφοδοτείται από ένα ημι-αυτόματο μηχανισμό, ο οποίος λαμβάνει τα βλήματα από δύο θήκες πυρομαχικών των 6 βλημάτων έκαστη.

Συνολικά το άρμα διαθέτει συνολικά 38 βλήματα για το κύριο πυροβόλο, εκ των οποίων όπως αναφέρθηκε τα 12 βλήματα είναι έτοιμα άμεσα για βολή, και τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει μέσα σε 1 λεπτό (δηλαδή μία βολή ανα 5 δευτερόλεπτα). Επιπλέον αυτών, το άρμα διαθέτει 1.600 σφαίρες για τα δύο πολυβόλα των 7,62 χλστ καθώς και έξι εκτοξευτές καπνογόνων των 70 χλστ.

Το αυστριακό όχημα είχε πρόσφατα αναβαθμιστεί και διέθετε Σύστημα Ελέγχου Πυρός και σκοπευτικό ημέρας/νύκτας της εταιρείας Elbit που του επιτρέπουν να βάλει κατά στόχων σε αποστάσεις μέχρι και 3 χλμ και σύστημα νυχτερινής οδήγησης τύπου AN/VVS2(V) 504.

Η ιδέα πίσω από την απόκτηση αυτών των αρμάτων μάχης ήταν ο εξοπλισμός πρωτίστως των μικρών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, αλλά και των μεγαλύτερων νησιών με τα SK-105 Kürassier, παρέχοντας στις φρουρές αυτών ισχύ πυρός, με ευκινησία και δυνατότητα άμεσης αντίδρασης σε περίπτωση κρίσης κατά στόχων επιφανείας όπως αποβατικά σκάφη, ταχύπλοα σκάφη, περιπολικά σκάφη ή κατά δυνάμεων που έχουν ήδη αποβιβαστεί.

Με κάθε νήσο να διαθέτει 4-8 SK-105 Kürassier ανάλογα φυσικά με την γεωμορφολογία της κάθε νήσου, οι φρουρές θα αποκτούσαν ισχύ πυρός υπό την προστασία θώρακος και όλα αυτά σε ένα μικρού μεγέθους ερπυστριοφόρο όχημα, τα οποία μπορεί να μάχεται ημέρα και νύκτα, με μεγάλη ευκινησία και ταχυβολία.

Όπως αποδείχτηκε το συνολικό κόστος της αγοράς των οχημάτων αυτών ήταν κάτω των 10 εκατ. ευρώ όμως η αγορά δεν έγινε διότι οι επιτελείς της Διεύθυνσης Ιππικού Τεθωρακισμένων στην μελέτη που παρέδωσαν στον Α/ΓΕΣ δεν έκριναν σωστή την πρόταση αυτή για τους ακόλουθους λόγους, α) προσθήκη ενός νέου άρματος στο οπλοστάσιο του Ελληνικού Στρατού, β) έλλειψη προσωπικού, γ) ανάγκη ανάπτυξης συστήματος επιμελητείας για το νέο άρμα.

Με απλά λόγια η Διεύθυνση Ιππικού Τεθωρακισμένων δεν ήθελε να φορτωθεί ένα νέο άρμα μάχης και για το λόγο αυτό χωρίς να χρειαστεί και πολύ σκέψη το απέρριψε χωρίς καμία έστω δοκιμή του οχήματος, ώστε να τεκμιριωθεί η θέση της.

Η θέση αυτή θυμίζει την γνωστή ρήση του Αρχιμίδη “Μη μου τους κύκλους τάραττε” όπως την εννοεί και την χρησιμοποιεί ο λαός μας, σε μια περίοδο που ο Ελληνικός Στρατός θα έπρεπε να εξετάζει όλες τις πιθανές χαμηλού κόστους λύσεις για την αύξηση της αποτελεσματικότητάς του. 

Δυστυχώς, σύμφωνα με αναλυτές, το ΓΕΣ δεν μπόρεσε να αντιληφθεί την αξία αυτών των ελαφρών αρμάτων μάχης, με το αξιόλογο πυροβόλο των 105 χλστ που διαθέτει.

Δεν μπόρεσε να αντιληφθεί την επιχειρησιακή αξία ενός ευέλικτου άρματος μάχης με μικρό βάρος, που μπορεί να μάχεται την νύκτα, που μπορούσε να μεταβεί σε οποιοδήποτε προσβάσιμο σημείο των νησιών του Αν. Αιγαίου, χωρίς τους που υπάρχουν συνήθως από τις μικρές γέφυρες των δρόμων των νησιών.

Έτσι τα 124 άρματα μάχης κατέληξαν σε μια βελγική εταιρεία η οποία με συνολικό κόστος απόκτησης 8 εκατ. ευρώ (64.500 ευρώ ανα όχημα), τα έχει ανακατασκευάσει και τα προωθεί εμπορικά στην Ν. Αμερική και την Αφρική, ως μια ικανοποιητική λύση χαμηλού κόστους.

Για την ιστορία τρεις νοτιοαμερικανικές χώρες και τρεις αφρικανικές διαθέτουν στο οπλοστάσιο τους το SK-105 Kürassier, η Αργεντινή με 150 οχήματα, η Βολιβία με 34 οχήματα, η Βραζιλία με 17 οχήματα η Τυνησία με 54 οχήματα, η Μποτσουάνα με 52 οχήματα και το Μαρόκο με 109 οχήματα.

Όπως αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά η έλλειψή αντίληψης των επιχειρησιακών δεδομένων και των μέσων που είναι διαθέσιμα ή μπορούν να αναζητηθούν, η αδυναμία προσέγγισης των επιχειρησιακών αναγκών με ανορθόδοξες και καινοτόμες λύσεις, θα οδηγήσουν τον Ελληνικό Στρατό σε μια σταδιακή μελλοντικά απαξίωση.

Η απόκτηση νέων καινούργιων μέσων φαντάζει οικονομικά δύσκολη και η λύση των μεταχειρισμένων ή εγχώριων φθηνών μέσων φαίνεται ότι αποτελεί την πιο λογική λύση. Δυστυχώς για αρκετά χρόνια η αγορά από το εξωτερικό καινούργιων δοκιμασμένων οπλικών συστημάτων ήταν ο κανόνα.

Όμως σήμερα με τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης ακόμα ορατές, το ΓΕΣ δεν έχει την πολυτέλεια απόκτησης μαζικά μεγάλου αριθμού ξένων οπλικών συστημάτων υψηλού κόστους, παρά μόνο επιλεκτικές αγορές υψηλής αποτελεσματικότητας από το εξωτεριΓΡΣκό, την αγορά μεταχειρισμένων συστημάτων που μπορούν να εκσυγχρονιστούν και την αγορά εγχώριων συστημάτων χαμηλού κόστους κτήσης και υποστήριξης.

Η περίπτωση των 124 SK-105 Kürassier ανήκει πλέον στο παρελθόν και τίποτα δεν μπορεί να γίνει για αυτό, όμως ας ελπίσουμε το ΓΕΣ να αντιληφθεί ότι η περίοδος των Παχιών Αγελάδων έχει παρέλθει και από εδώ και πέρα θα πρέπει να αναζητά καινοτόμες λύσεις με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή και λογικό κόστος γιατί λεφτά τελικά ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ.

Πηγή: https://www.defence-point.gr/

thumbnail
About The Author

0 comments