ΕΑΒ: Αναζητείται ρευστότητα και στρατηγικός εταίρος

ΕΑΒ: Αναζητείται ρευστότητα και στρατηγικός εταίρος

Του Κώστα Κετσιετζή

Άμεση ενίσχυση της ρευστότητας, αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού και αναζήτηση στρατηγικού εταίρου. Αυτές είναι οι τρεις κινήσεις με τις οποίες φιλοδοξεί η κυβέρνηση να λύσει τα χρόνια προβλήματα που έχουν οδηγήσει την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) σε αδιέξοδο. 

Την κατάσταση που επικρατεί στη μεγαλύτερη κρατική εταιρεία του κλάδου της αμυντικής βιομηχανίας και τη μοναδική αεροναυπηγική περιέγραψαν οι υπουργοί Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας κατά τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα στη Βουλή για την τοποθέτηση του Δημήτριου Παπακώστα στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας. 

Όπως σημειώθηκε κατά τη συζήτηση, αυτήν τη στιγμή η ΕΑΒ έχει ανεκτέλεστο έργων ύψους 580 εκατ. ευρώ, που απευθύνονται σχεδόν εξίσου στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά. Ωστόσο, σημαντικές συμβάσεις καθυστερούν, λόγω κυρίως της έλλειψης ρευστότητας αλλά και προσωπικού. 

Μόνο τα δύο τελευταία χρόνια η ΕΑΒ παρουσίασε ετήσιες ζημίες άνω των 35 εκατ. ευρώ, ενώ, όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, η ΕΑΒ είναι ο φορέας με το μεγαλύτερο ύψος ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους (19,5 εκατ. ευρώ), ενώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς φορείς Γενικής Κυβέρνησης ανέρχονται σε 5,7 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά της διαθέσιμα σε 4,5 εκατ. ευρώ.

Συνεχής είναι και η αιμορραγία προσωπικού. Μέσα σε μία δεκαετία (2008-2018) η συνολική ανθρωποδύναμη της ΕΑΒ έχει υποστεί δραματική συρρίκνωση, σε ποσοστό της τάξεως του 43%, από 2.587 άτομα στα τέλη 2008 σε 1.430 άτομα στα τέλη του 2018.

Κινήσεις εξυγίανσης 

Τον τελευταίο χρόνο έχουν πραγματοποιηθεί μια σειρά από κινήσεις για την εξυγίανση της ΕΑΒ, όπως η επίλυση φορολογικών και τελωνειακών εκκρεμοτήτων, ενώ θεσπίστηκε και μια κατ’ εξαίρεση διαδικασία προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. Ήδη έχουν προσληφθεί 73 άτομα και σύντομα θα ακολουθήσουν άλλες 282 προσλήψεις. 

Το βασικό πρόβλημα είναι η απουσία ρευστότητας. Τα έσοδα της EAB δεν φτάνουν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα, με αποτέλεσμα χρήματα που δίνονται από την Πολεμική Αεροπορία για την αγορά υλικών να κατευθύνονται τελικά για να καλύψουν άλλες όπως η μισθοδοσία. Στο πλαίσιο αυτό, όπως δήλωσε ο κ. Παπακώστας, αναζητούνται λύσεις όπως το factoring, καθώς θα μπορούσε η εταιρεία να εκχωρεί τα έσοδα από τις συμβάσεις της στις τράπεζες για την παροχή ρευστότητας.

Αναζήτηση στρατηγικού εταίρου 

Πέρα όμως από τις κινήσεις εξυγίανσης, το βασικό ζητούμενο είναι να βρεθεί κάποιος χρηματοδότης προκειμένου να επιταχυνθεί η λειτουργία της ΕΑΒ και η εκτέλεση των προγραμμάτων που έχει αναλάβει. Στη συνέχεια θα πρέπει να βρεθεί κάποιος στρατηγικός εταίρος που θα ενισχύσει το αντικείμενο της εταιρείας, η οποία, σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, θα πρέπει να είναι ικανή όχι μόνο να καλύπτει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και να προσελκύει και έργα από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής. 

Αν και αυτήν τη στιγμή δεν γίνεται λόγος για αποκρατικοποίηση, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει αναλάβει τον ρόλο του συντονιστή για την αναδιάρθρωση της ΕΑΒ, η οποία περιλαμβάνει, σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, και την εύρεση ενός στρατηγικού επενδυτή. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει υπάρξει ενδιαφέρον από χώρες όπως το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είτε για συνεργασία είτε για ανάθεση νέων έργων συντήρησης και αναβάθμισης αεροσκαφών. 

Ενδιαφέρον φαίνεται ότι υπάρχει και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς η ΕΑΒ από τη δημιουργία της έως και σήμερα βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τη Lockheed Martin. Ωστόσο, όπως είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δεν μπορεί να υπάρξει επενδυτική σχέση με την αμερικανική εταιρεία, καθώς η ΕΑΒ έχει ήδη συμβάσεις με ανταγωνιστές της. 

Πηγή:https://www.capital.gr/

thumbnail
About The Author

0 comments